Kæmpe elforbrug var en fejl: Nu opfordrer Jesper alle til at tjekke regningen efter
Jesper Christensen fra Egense opdagede en fejl på 1500 kroner på sin elregning.
Ved et tilfælde opdagede Jesper Christensen fra Egense, at hans elforbrug på en enkelt nat pludselig steg med mere end 1500 kroner. Det er en beklagelig fejl, siger el-leverandøren.
Jesper Christensen fra Egense ligner de fleste andre forbrugere. Han har normalt tillid til, at han får, hvad han betaler for. Derfor fik han et chok, da han tjekkede sit forbrug den 14. april i år.
Her så han, at grafen viste, at han havde brugt 334 kilowatt ekstra på en time fra klokken 01.00 om natten til kl. 02.00. Med en pris på omkring 4.50kr pr KW er det omkring 1500 kroner.
- Jeg tror, at hvis jeg ikke selv havde gjort opmærksom på det, var det kommet på min næste regning, siger Jesper Christensen.
Elhandler spurgte om opførelse af swimmingpool
Jesper Christensen ringede derfor til sin elhandler Norlys, hvor han fik en noget usikker forklaring.
Han får ingen forklaring på, hvorfor hans måler pludselig viste et voldsomt merforbrug. Kundeservice spurgte ham blandt andet, om han havde fået swimmingpool.
- Det svarer jo til, at jeg skulle have tændt flere hundrede støvsugere i den time. Mit elkabel kan ikke engang trække så meget strøm på den tid – det ville smelte, siger Jesper Christensen.
Norlys, der leverer el til Jesper Christensen, har nu fjernet det store forbrug fra Jesper Christensens måler.
Norlys beklager
Kunde- og salgsdirektør for Norlys, Christian Ruhe, beklager hændelsen. Han fortæller, at der har været en fejl i Jesper Christensens datasæt.
- Det er selvfølgelig drønuheldigt, at det sker, men det gode er, at vi har to kontrolinstanser, som kan opfange sådan en fejl, inden den havner på kundens regning, siger Christian Ruhe og forklarer, at når der opstår et voldsomt og usædvanligt merforbrug, bliver det tjekket hos både netudbyder og hos handelsselskabet. Derfor er fejlen også allerede rettet.
Jeg har stolet på de regninger, jeg fik, så jeg følte faktisk, at de prøvede at tage røven på mig
Jesper Christensen, Egense
Men for Jesper Christensen har den forklaring ikke genoprettet tilliden til Norlys.
Tilliden er brudt
For det første er han utilfreds med, at han ikke selv har fået en forklaring på fejlen – derudover er han nu usikker på, om han kan have været udsat for flere fejl.
- Jeg begyndte at holde øje med mit el-forbrug via elselskabernes egen app, fordi mit forbrug pludselig steg med mere end 50 procent sidste år fra omkring 4000 KW til mere end 6000 KW. Det er en voldsom stigning for en pensionist som mig, siger Jesper Christensen.
Norlys opfordrer nu Jesper Christensen til at henvende sig, så også hans merforbud sidste år kan blive undersøgt.
- Som dansk forbruger skal man være helt tryg ved det, man bliver opkrævet for fra sin elhandler, fordi vi har virkelig gjort os umage for at sikre, at det er valide og og sikre data, der ligger til grund for vores opkrævninger hos kunderne. Derfor vil jeg gerne sige – også til Jesper, at han skal være helt tryg. Vi kontrollerer vores data to gange, før et forbrug ender på en regning, siger Christian Ruhe fra Norlys.
Jesper Christensen kommer med opfordring
Jesper Christensen opfordrer nu andre el-kunder til at være på vagt.
- Jeg har stolet på de regninger, jeg fik, så jeg følte faktisk, at de prøvede at tage røven på mig. De har erkendt, at de har lavet en fejl, men jeg vil alligevel opfordre andre el-kunder til at tjekke deres elregninger en ekstra gang, siger Jesper Christensen.
Hør hele Norlys' forklaring i interviewet med Christian Ruhe her: