Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kæmpe underskud i NT - busruter lukkes

Foto: Jesper Lange, TV2/Nord

Foto: Jesper Lange, TV2/Nord

Underskud i den kollektive trafik tvinger politikerne til besparelser.

De stærkt øgede udgifter til brændstof har betydet, at den kollektive trafik er blevet væsentligt dyrere at drive - og det får nu konsekvenser. Det store underskud i den kollektive trafik bliver nemlig ikke dækket af staten, som regionens politikere håbede, oplyser NT.

Det betyder, at der bliver nedlagt afgange - og enkelte sommerruter aflyses. I hvert fald, hvis det står til Udvalg for Regional Udvikling og Innovation, der er kommet med forslag til, hvilke ruter man kan ændre på.

Færre busser

Ændringer betyder, at der vil være færre afgange på 25 forskellige regionale busruter fra august 2023. 

Det vil især dreje sig om aftentimerne og i weekenden. De to sommerruter (99 og 92) mellem Blokhus og Skagen samt Aalborg og Fårup Sommerland lukkes helt.

Regionsrådet i Region Nordjylland havde håbet, at staten ville kompensere for de øgede udgifter. Da det ikke skete, besluttede Regionsrådet i oktober, at tilpasse budgettet for kollektiv trafik i 2023-25. Samlet set er underskuddet i den treårige periode på 65 millioner kroner. Herefter forventes en normalisering af priserne.

- Beslutningen om besparelser på den regionale kollektive trafik er nødvendig på grund af den aktuelle økonomiske situation, som vi ikke bliver kompenseret for af staten. Vi har med NT lavet et forslag, der tager hensyn til, at man kan komme til og fra uddannelsesinstitutioner og vi har også haft fokus på at bevare natbusserne, siger Peder Key Kristiansen (S), der er formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.

Vil ikke lukke ruter

Udvalget har taget stilling til forskellige scenarier for besparelser og har haft stort fokus på at undgå lukning af hele ruter, ligesom det har været vigtigt at sørge for god kollektiv trafik til og fra uddannelsesinstitutioner, fortæller Peder Key Kristiansen.

- 65 millioner kroner er et stort beløb. Vi har gjort hvad vi kan, for at reducere på andre områder af budgettet for regional udvikling i regionen, men tilbage står desværre, at vi skal spare 29 millioner kroner på driften af bus og tog for at få regnestykket til at gå op.

Regionsrådet skal i sidste ende tage endelig beslutning til besparelserne. Det sker efter planen på et regionsrådsmøde 27. februar.

- Det her er ikke godt for den kollektive trafik eller for sammenhængskraften. Vi synes, at det er en rigtig utilfredsstillende situation, som vi gerne ville have været foruden, siger udvalgsformanden.

Besparelserne på driften skal først træde i kraft fra august 2023.

Se forslagene

  • Rute 50 (Aalborg – Nibe – Løgstør): En dobbelttur hverdagsaftener, fx Løgstør – Aalborg kl. 18.30 samt Aalborg – Løgstør kl. 19.45 foreslås nedlagt pga. dårlig benyttelse.

  • Rute 52 (Aalborg – Støvring – Aars – Aalestrup) (Hovednet Vest): Afgange som er sat ind i Hovednet Vest projektet og som ikke videreføres i Fremtidens Kollektive Trafik forslås nedlagt. For rute 52 vedrører det 1152 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9% - Hverdage: o Aars – Aalestrup kl. 9.50, 11.02, 20.15 og 21.15. o Aalestrup – Aars kl. 10.25 og 11.25. - Weekender: o Aars – Aalestrup kl. 10.10, 12.10, 14.02, 17.05 og 19.02. o Aalestrup – Aars kl. 10.47, 12.47, 13.34, 15.45, 17.47, 19.35 og 22.35

    Tre dobbeltture Aalborg – Aars på hverdage nedlægges. Samtidigt kan en D-kontraktbus opsiges. En dobbelttur morgen kører meget tæt på andre afgange, og er ikke længere så benyttet, at de ikke kan være i andre busser. En dobbelttur formiddag og aften vurderes desuden være mulige at nedlægge. - Vedrører Aalborg – Aars kl. 6.12, 9.40 og 0.15 - Aars – Aalborg kl. 5.12 og 11.03. - Aars – Aalborg kl. 20.12 og 22.02 slås sammen til én fremtidig afgang kl. 21.18.

  • Rute 57 (Hobro - Nørager - Aars - Løgstør – Fjerritslev) (Hovednet Vest): På rute 57 er der meget få passagerer med i weekenden mellem Løgstør og Fjerritslev, så det foreslås at nedlægge kørsel på denne strækning. Det svarer til to afgange tur/retur pr. dag.

  • Rute 64 (Viborg - Vammen – Hobro): På rute 64 Viborg - Hobro ønsker Region Midtjylland at reducere ruten med 1/3, hvilket også giver nogle besparelser på den del der kører i Region Nordjylland. Afgange rettet mod pendlere og uddannelsessøgende samt i weekenden ønskes fastholdt, så besparelserne findes på formiddagsafgange og om aftenen på hverdage. - Hverdage: o Vammen – Hobro kl. 6.05. o Viborg – Hobro kl. 10.40, 11.50 og 19.10 o Viborg – Vammen kl. 20.30. o Hobro – Viborg kl. 5.15, 10.35, 11.45 og 19.30.

  • Rute 67 (Viborg - Skals - Gedsted - Farsø – Aars) (Hovednet Vest): Afgange, som er sat ind i Hovednet Vest projektet, videreføres ikke ind i Fremtidens Kollektive Trafik, og foreslås derfor nedlagt. For denne rute vedrører det 86 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9% Hverdage og lørdage en dobbelttur tidligt på aftenen mellem Aars – Farsø, dvs. Farsø – Aars kl. 18.03 og Aars – Farsø kl. 19.15


    ”Sygehusture” på hverdage til og fra Farsø Sygehus er meget dårligt benyttede. To af disse afgange foreslås nedlagt. Det drejer sig om Gedsted – Farsø kl. 7.55 og 9.39 samt Farsø – Gedsted kl. 8.30 og 10.10. Der vil stadig være busdrift til og fra Farsø Sygehus om formiddagen.

    Lørdagskøreplanen indskrænkes; Farsø – Viborg kl. 7.17 og Aars – Farsø kl. 18.08 og 19.05 nedlægges. Farsø – Aars kl. 8.08 og Viborg – Farsø kl. 8.27 nedlægges.

    Søndagskøreplanen indskrænkes; Aars – Viborg kl. 18.08 samt Farsø – Viborg kl. 20.48 nedlægges. Viborg – Farsø kl. 19.40 og 22.40 nedlægges.

  • Rute 68 (Hobro - Hannerup - Aalestrup – Farsø): Sygehusture på hverdage til og fra Farsø Sygehus er meget dårligt benyttede. På rute 68 vil det indebære, at en dobbelttur mellem Gedsted og Aalestrup på hverdage nedlægges. Det drejer sig om Aalestrup – Gedsted kl. 9.19, der fortsætter som rute 67 til Farsø Sygehus, og Gedsted – Aalestrup kl. 8.53, som kommer fra Farsø Sygehus som rute 67. Der vil stadig være busdrift til og fra Farsø Sygehus om formiddagen.

  • Rute 70 (Aalborg - Aabybro - Fjerritslev – Thisted): To halve dobbeltture Fjerritslev – Thisted kl. 9.35 og 18.35 samt retur Thisted – Fjerritslev kl. 11.32 og 20.25 på hverdage er meget dårligt benyttet og foreslås nedlagt. (På hverdage vil der blive et ”hul” i timesdriften på strækningen Thisted – Fjerritslev mellem kl. 19.35 og 22.00, som igen vil blive serviceret, når Fremtidens Kollektive Trafik rulles ud).

  • Rute 72 (Aalborg - Vestbjerg - Tylstrup – Brønderslev): Ruten er sat ind med foreslået besparelse i Fremtidens Kollektive Trafik, hvor 3.000 af rutens regionalt finansierede køreplantimer mellem Aalborg og Brønderslev foreslås nedlagt. Dette svarer til 4 dobbeltture Aalborg – Brønderslev på hverdage, og samtlige 6 dobbeltture i weekenden. På hverdage foreslås følgende afgange nedlagt: - Fra Aalborg til Brønderslev kl. 10.05, 11.20, 18.20 og 20.20. - Fra Brønderslev til Aalborg kl. 10.14, 11.14, 19.17 og 21.17. I weekenden er det samtlige ture på rute 72, som foreslås nedlagt. Der kan blive en rest for Aalborg Kommune at overtage på rute 42, hvis de vil oprette kørselsomfanget Aalborg – Tylstrup.

  • Rute 73 (Aalborg - Hjallerup - Sæby – Frederikshavn): Afgang fra Frederikshavn kl. 23.37 til Sæby foreslås iflg. chauffører nedlagt mandag - torsdag. (Afgange på lignende tidspunkt genindsættes med 973X i Fremtidens Kollektive Trafik)

  • Rute 74 (Aalborg - Hjallerup - Asaa – Sæby): Den regionale del af kørslen mellem Sæby og Dronninglund, som omfatter uddannelseskørsel, opretholdes uændret, dog således, at det påregnes at rationalisere en dubleringstur på rute 74 mellem Sæby, Klokkerholm og Dronninglund om morgenen, hvor passagererne kan være i de andre afgange på strækningen. På strækningen mellem Sæby og Dronninglund reduceres kørslen markant midt på dagen og i aftentimer pga. at Frederikshavn Kommune har ønsket væsentlige besparelser på sit budget. De pågældende afgange er meget svagt benyttet.

    Hvis man vælger at udskyde indlemmelsen af rute 74 i rute 974X mellem Aalborg, Dronninglund og Aså, fordi det rent kontraktuelt er et meget dårligt tidspunkt at gøre det på, er der et par dobbeltture på strækningen på hverdage, som lægges op til rationaliseres væk. Det drejer sig om Aså – Aalborg kl. 7.41, der kører ”oveni” en rute 974X, Dronninglund – Aalborg kl. 10.36 samt Aalborg – Dronninglund kl. 11.40.

  • Rute 90 (Hanstholm - Thisted – Nykøbing) (Hovednet Vest): Afgange, som er sat ind i Hovednet Vest projektet, videreføres ikke ind i Fremtidens Kollektive Trafik, og foreslås derfor nedlagt. For denne rute vedrører det 2629 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9%. På hverdage foreslås følgende afgange nedlagt: - Fra Hanstholm til Thisted kl. 18.33 og 20.33, og fra Thisted til Hanstholm kl. 19.30 og 21.30. Fra Nykøbing til Thisted kl. 19.20, og fra Thisted til Nykøbing kl. 21.25. I weekenden foreslås følgende afgange nedlagt: - Fra Hanstholm til Thisted kl. 8.33, 10.33, 12.33, 14.33, 16.33, 18.33 og 20.33, og fra Thisted til Hanstholm kl. 9.45, 11.45, 13.45, 15.45, 17.45, 19.45 og 21.45

  • Rute 99 (SKAGERAKKEREN: Skagen – Blokhus): Der lægges op til at sommerrute 99 nedlægges i sin helhed. Besparelsen vil kunne få 100% virkning i 2023, såfremt beslutningen tages snarest.

  • Rute 100 (Aalborg - Nibe - Farsø – Hvalpsund): Den formiddags- og den aftenafgang tur og retur mellem Hvalpsund og Nibe på hverdage, som er dårligst benyttet, rationaliseres væk. • Hvalpsund – Nibe hverdage kl. 9.30 og 11.18 slås sammen til én afgang kl. 10.18. Nibe – Hvalpsund kl. 10.20 nedlægges. Hvalpsund – Nibe hverdage kl. 17.11 og 19.30 slås sammen til én afgang Hvalpsund – Nibe kl. 18.00. • Aalborg – Hvalpsund kl. 19.10 og Nibe – Hvalpsund kl. 20.48 på hverdage slås sammen til én afgang Aalborg – Hvalpsund kl. 19.47.

  • Rute 113 (Hobro - Mejlby - Haverslev – Aars): Rute 113 burde egentlig være en rute, hvor Region Nordjylland kun finansierer uddannelsesrelevante ture på skoledage. Det svarer til to dobbeltture morgen og tre dobbeltture eftermiddage. Region Nordjylland finansierer imidlertid i dag 7 afgange fra Hobro til Aars, mens der er 5 regionalt finansierede afgange fra Aars til Hobro. Besparelsen er udregnet ved at trække Region Nordjylland ud af afgangene fra Hobro kl. 11.42, 12.45

  • Rute 118 (Terndrup - Arden – Hobro): På rute 118 mellem Hobro, Arden og Terndrup, som er en 100% regionalt finansieret rute, er der identificeret tre afgange med meget svag benyttelse, som derfor foreslås nedlagt. Det drejer sig om Arden – Terndrup kl. 18.26, Terndrup – Arden – Hobro kl. 18.10 samt Hobro – Arden kl. 19.10.

  • Rute 202 (Brønderslev - Vrå – Hjørring): Det foreslås, at følgende afgange nedlægges: Fra Brønderslev til Hjørring kl. 9.06 og 18.18, og fra Hjørring til Brønderslev kl. 12.27 og 17.27.

  • Rute 230 (Hobro - Fårup – Randers): Lørdagskøreplanen mellem Fårup og Hobro nedlægges. Der er i gennemsnit 2 påstigere registreret på hver af afgangene. Afstanden er kort, og Flextur kan benyttes. Mange daglige tog sørger for forbindelse Randers – Hobro

  • Rute 237 (Randers - Havndal - Gjerlev – Hadsund): En formiddagsafgang vendes i Havndal. To weekendafgange vendes i Havndal. Besparelsen meget lille, da strækningen i Region Nordjylland er kort. Det drejer sig om Randers – Hadsund kl. 9.46 samt Hadsund – Randers kl. 10.55, og i weekender om Randers – Hadsund kl. 20.46 og 22.46 samt Hadsund – Randers kl. 21.40.

  • Rute 273: Morgenkørslen omstruktureres, hvor der spares en morgenafgang.

  • Rute 320 (Hovednet Vest): Afgange, som er sat ind i Hovednet Vest projektet, videreføres ikke ind i Fremtidens Kollektive Trafik, og foreslås derfor nedlagt. For denne rute vedrører det 1529 køreplantimer, hvoraf RN finansierer 78,9%. Det drejer sig om følgende afgange på hverdage: Fra Hurup til Thisted kl. 19.30 og 21.30, og fra Thisted til Hurup kl. 20.30 og 22.30. Desuden nedlægges weekendbetjeningen helt.

  • Rute 840 (Vesterø - Byrum – Østerby): Der lægges op til, at der i samråd med Læsø Kommune identificeres en besparelse på i alt 300 køreplantimer. Det er NT’s vurdering at timerne vil kunne findes ved at udtynde køreplaner på tidspunkter og i perioder, hvor meget få benytter bussen. Besparelsen for Region Nordjylland vil udgøre 150 køreplantimer til en værdi af 135.000 kr. Besparelsen for Læsø Kommune vil ligge i samme størrelsesorden. Besparelsen kan tidligst udmøntes ved lavsæsonkøreplanskift i oktober / november 2023.

  • Rute 50N (Aalborg - Nibe – Løgstør): Selvom vi ikke som sådan skal udføre besparelser på natbusserne, er der fundet en afgang fra Aalborg kl. 4.20, som er dårligt benyttet (3 registrerede påstigere). Der er 8 påstigere på afgangen kl. 2.12, hvilket også er lavt. Vi påtænker at flytte afgangen kl. 2.12 til kl. 2.50 og samtidig nedlægge afgangen kl. 4.20.

  • RE75 (Skagen – Frederikshavn): Skagen – Frederikshavn kl. 13:50 og Frederikshavn – Skagen kl. 13:05 på hverdage.

  • RE76 (Hirtshals – Hjørring): Hirtshals - Hjørring Besparelse nat efter mandag-torsdage og søndage: Hjørring Kl. 0.02. Hirtshals kl. 0.29. Besparelse hverdage Hjørring kl. 4.27. Hirtshals kl. 5.18. Besparelse på lørdage: Hjørring kl. 6.02. Hirtshals kl. 6.29.

  • Rute 92 (Aalborg og Fårup Sommerland) - foreslås nedlagt


Billederne chokerer: Busserne kører med disse dæk om vinteren

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Et nyt lovforslag fra regeringen vil dog skærpe kravene for kørsel i sne, sjap og is.

På Aalborg Busterminal, vækker billederne af dækkene på busserne forargelse blandt passagerne.

- Det ser ikke godt ud. Det gør det ikke. Det er for dårligt det der, konstaterer John Olesen, da han ser billederne.

- Det ser jo ikke ud som om, at de lige frem er i mega god stand, når man kigger på det her, stemmer Daniel Clifton, i.

- Når jeg ser på de billeder her, så synes jeg, at det er lidt ærgerligt at se, at de kan være så slidte, og stadig godt må køre, konstaterer Kenneth Lohse.

Billederne er taget af dækkene på den bus, der i sidste uges snevejr kørte galt og endte i grøften.

'Det er ikke ulovligt'

Snevejr og glatføre har gennem årene flere gange fået de nordjyske busser på afveje, og særlige regler for bussers dækmønster, kan spille en rolle, mener dækbranchen.

- Jeg står med et dæk her, som de fleste nok kan se, er slidt, hvilket det også er, men det er faktisk ikke ulovligt, påpeger Volker Nitz, der er direktør for Dækbranchen Danmark.

Det er dette dæk Volker Nitz taler om.

For busser gælder det nemlig, at dækmønsteret blot skal være én millimeter dybt.

- Det er meget muligt, at man har de rigtige dæk på med den rigtige mærkning, med den rigtige gummiblanding til vinterføret, men hvis man kører med nedslidte dæk ind i vinterhalvåret, så har vi et væsentligt dårligere grundlag for at stå fast på vejene, forklarer direktøren.

'Svært at gøre andet'

Hos Nordjyllands Trafikselskab gør billederne af bussens dæk også indtryk.

- Lige umiddelbart så ser det her ikke kønt ud, konstaterer Erik Frederiksen, der er driftschef hos Nordjyllands Trafikselskab.

Ville du føle dig sikker med de her dæk?

- Jeg skal passe på at gøre mig til ekspert i dæk, og derfor vil jeg tage dialogen med vognmanden om de her dæk og sikre mig, at de efterlever reglerne, og hvis ikke de gør det, så skal vi have sikret os, at det kommer til at ske, siger driftschefen.

Som reglerne er nu, følger Nordjyllands Trafikselskab alle de anbefalinger, der er for vinterkørsel.

- Jeg synes, at når man følger eksperternes rådgivning på området, så er det svært at gøre andet, så selvfølgelig tager vi deres sikkerhed alvorligt netop ved at følge den rådgivning, der er på området.

Nyt forslag fra regeringen

Et nyt lovforslag fra regeringen vil dog skærpe kravene for kørsel i sne, sjap og is.

- Vi hilser velkommen at man vil præcisere færdselsloven, så der vil være krav om, at man kører med det der hedder egnede dæk til føret, pointerer Volker Nitz.

Samtidig vil lovforslaget stille nye krav til dybden på dækmønsteret for busser og lastbiler.


Mystiske sten er dukket op i flere nordjyske kommuner: Her er forklaringen

Foto: Bo Storm Madsen/TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er Nordjyllands Kystmuseum, der har stået bag forslagene til, hvem af ofrene for nazismen, der skulle placeres en snublesten for.

På en række ganske almindelige fortov i Skagen, Sæby og Frederikshavn er der nedlagt små firkantede messing-plader mellem de normale fliser og fortov.

Det er de såkaldte snublesten, der er vidnesbyrd om dem, der betalte den højeste pris som ofre for nazisternes forbrydelser under besættelsen.

Nordjyllands Kystmuseum står sammen med Melsen Fonden bag et projekt, hvor der nu er nedlagt syv snublesten i Kommunen – en i Skagen, en i Sæby og fem i Frederikshavn til minde om ofre for nazismen.

Det var den tyske kunstner Günter Demnig, der tilbage i midten af 1990’erne fandt på at lægge snublestenene som markeringer der hvor ofre for nazisterne boede eller sidst var set i live. Siden er der kommet flere end 100.000 snublesten til i en række forskellige europæiske lande.

Det er Nordjyllands Kystmuseum, der har stået bag forslagene til, hvem af ofrene for nazismen i den nuværende Frederikshavn Kommune, der skulle placeres en snublesten for.

- Vi har valgt at fokusere på personer, der har mistet livet under besættelsen – det vil sige fra den niende april 1940 til den femte maj 1945, fortæller formidlingsinspektør ved Nordjyllands Kystmuseum Anders Tøttrup Nielsen.  

Disse nordjyder er valgt 

I Frederikshavn er der for eksempel lagt sten til minde om Børge Johannes Fedders, der blev født i 1921 og boede på Gl. Kongevej 20. Han var skibsbygger, men han var også modstandsmand og var en aften i marts 1945 i gang med en våbeninstruktion, der blev afbrudt af en tysk razzia.

Børge Johannes Fedders forsøgte at flygte, men han var i ført en lys cottoncoat og var derfor let at se, selvom det var mørkt. Han blev skudt, da han forsøgte at krydse jernbanen tæt ved sit hjem og døde senere samme nat på sygehuset i Frederikshavn.

Hør mere om Børge herunder:

En af de andre, der er lagt en snublesten for i Frederikshavn er Oluf Henry Pedersen. Han blev født i 1914 og var guldsmed, men desuden modstandsmand i den såkaldte Stokholmkolonnen og blev såret under en ildkamp ved Boleje i nærheden af Lendum i forbindelse med en våbentransport. Han var dog ikke dødeligt såret, men blev af de tyske soldater efterladt uden den nødvendige lægehjælp på marinelazarettet på Bangsbostrand Skole, hvorefter han døde på selve befrielsesdagen den femte maj. 

'Vi må aldrig lade det ske igen'

For Nordjyllands Kystmuseum er håbet med de syv snublesten at gøre historien om besættelsen og nazisternes forbrydelser ekstra nærværende for både borgerne og gæsterne i de nordjyske byer.

- At man kommer i tanke om, at nazismens ofre altså boede de samme steder, som vi gør i dag, og at det kan godt ske igen. Så det er også for at minde os om, at vi aldrig må lade det ske igen, siger formidlingsinspektør ved Nordjyllands Kystmuseum Anders Tøttrup Nielsen

På Nordjyllands Kystmuseums hjemmeside kan du læse om alle de syv nordjyder der er lagt snublesten til minde om.


Da lille nordjysk virksomhed blev bestjålet, gik byen sammen for at hjælpe

Foto: (Privatfoto)

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

I forbindelse med arbejdet blev virksomhedens stillads til 6000 kroner stjålet, og det fik ejeren til at efterlyse det i den lokale gruppe på Facebook.

- 6000 kroner betyder meget for mig og min virksomhed, lyder det fra Martin Kristensen.

Han er manden bag virksomheden 'Mk-træskulpturer med motorsav', som blandt andet laver træskulpturer til byer og private hjem.

Hans seneste opgave var at lave en træskulptur i Vrensted for 'Kunsthåndværk I Vrensted'. Her stod der nemlig et gammelt og vissent kastanjetræ, og derfor ville man have en skulptur af stubben i stedet.

Men i forbindelse med arbejdet blev hans stillads til 6000 kroner stjålet, og det fik ham til at efterlyse det i den lokale gruppe på Facebook.

Foto: (Privatfoto)

Byen samlede ind

Martin Kristensens opslag fik hurtigt opmærksomhed fra byens borgere. Kort efter kom en borger ham til undsætning med et stillads, han kunne bruge til at gøre figuren færdig.

- Der gik 15-20 minutter, efter jeg lavede opslaget, og det er jo netop, hvad man kan i sådan nogle byer som Vrensted, siger Martin Kristensen.

Udover et leveret stillads modtog han også en besked fra en borger, der spurgte, om han måtte lave en indsamling til nye stilladser.

- På under 24 timer var pengene samlet sammen, og pengene er allerede overført til mig, så jeg kan få købt nye stilladser. Det er jeg meget rørt over, konstaterer han.


Lokomotivfører så et lysglimt: Så skete katastrofen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Havarikommisionen har fastslået omstændighederne omkring et dødsfald, hvor 57-årig mand mistede livet efter at være blevet påkørt af toget.

5. februar sidste år mistede en 57-årig mand livet på togskinnerne på Thisted Station. Dengang vurderede politiet, at der sandsynligvis var tale om et falduheld og ikke et selvmord.

Havarikommissionen har efterfølgende undersøgt omstændighederne og er kommet frem til samme konklusion, viser en rapport om hændelsen.

- På baggrund af vidneudsagn vurderede Havarikommissionen, at afdøde, med stor sandsynlighed, var alkoholpåvirket på ulykkestidspunktet, skriver Havarikommisionen i rapporten.

Det fremgår af rapporten, at den 57-årige mand, som var fra Aalborg, var ankommet til Thisted Station med bus, og efter 10 minutters ventetid var det planen, at han skulle videre med en anden bus.

På tidspunktet for den ulykkelige hændelse, omkring klokken 19.35, var det ifølge rapporten mørkt, og der var nedbør i form af let sne og slud.

Et lysglimt på sporet

Ulykken skete, da et tog satte i gang klokken 19.35.

- Toget var netop igangsat fra spor 1 på Thisted Station, da lokomotivføreren lige før enden af perronen så et kort lysglimt nede fra sporet. Umiddelbart efter hørte lokomotivføreren et bump og indledte straks en bremsning, skriver Havaristyrelsen i rapporten.

Man vurderer, at det omtalte lysglimt stammer fra den 57-årige mands mobiltelefon, som blev fundet sammen med ham.

Havaristyrelsen vil ikke foretage yderligere undersøgelser i sagen.

- Efter gennemførelse af indledende undersøgelser og evaluering af de tilgængelige data er Havarikommissionen nået til den konklusion, at yderligere undersøgelser ikke vil lede til sikkerhedsanbefalinger af forebyggende karakter, eller vil afdække forhold af væsentlig betydning for jernbanesikkerheden, skriver styrelsen.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Der er ingen fare for mennesker.

Nordjyllands Beredskab og Nordjyllands Politi kørte klokken 16.25 til en brand på Nr Økse Engvej i Brovst, hvor otte køer var fanget i ilden.

I forbindelse med branden blev borgerne i Arentsminde desuden opfordret til at lukke døre og vinduer.

- Røgfanen ville ikke stige til vejrs, så i stedet drev den mod byen, og derfor tænkte vi, at vi lige så godt kunne tage vores forholdsregler, fortæller vagtchef ved Nordjyllands Politi Thomas Ottesen.

Det var en bobcat i en lade på adressen, som der var ild i, og det var i laden, at køerne og kalvene stod, og man havde svært ved at rede dem ud af laden på grund af røgen og ilden.

- Derfor er der også en dyrlæge til stede, som skal tilse dyrene, forklarer vagtcheferne.

Beredskabet indsatte desuden røgdykkere til brandslukning og eventuel dyreredning, mens en tankvogn, en lifttender og en autosprøjte også blev tilkaldt som assistance.

- Branden er ved at være under kontrol, men vi skal selvfølgelig være sikker på, at den bliver helt slukket, forklarer vagtchefen, der desuden oplyser, at der ikke er fare for mennesker.

Der var desuden ikke fare for spredning.