Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kæmpe underskud i NT - busruter lukkes

Foto: Jesper Lange, TV2/Nord

Foto: Jesper Lange, TV2/Nord

Underskud i den kollektive trafik tvinger politikerne til besparelser.

De stærkt øgede udgifter til brændstof har betydet, at den kollektive trafik er blevet væsentligt dyrere at drive - og det får nu konsekvenser. Det store underskud i den kollektive trafik bliver nemlig ikke dækket af staten, som regionens politikere håbede, oplyser NT.

Det betyder, at der bliver nedlagt afgange - og enkelte sommerruter aflyses. I hvert fald, hvis det står til Udvalg for Regional Udvikling og Innovation, der er kommet med forslag til, hvilke ruter man kan ændre på.

Færre busser

Ændringer betyder, at der vil være færre afgange på 25 forskellige regionale busruter fra august 2023. 

Det vil især dreje sig om aftentimerne og i weekenden. De to sommerruter (99 og 92) mellem Blokhus og Skagen samt Aalborg og Fårup Sommerland lukkes helt.

Regionsrådet i Region Nordjylland havde håbet, at staten ville kompensere for de øgede udgifter. Da det ikke skete, besluttede Regionsrådet i oktober, at tilpasse budgettet for kollektiv trafik i 2023-25. Samlet set er underskuddet i den treårige periode på 65 millioner kroner. Herefter forventes en normalisering af priserne.

- Beslutningen om besparelser på den regionale kollektive trafik er nødvendig på grund af den aktuelle økonomiske situation, som vi ikke bliver kompenseret for af staten. Vi har med NT lavet et forslag, der tager hensyn til, at man kan komme til og fra uddannelsesinstitutioner og vi har også haft fokus på at bevare natbusserne, siger Peder Key Kristiansen (S), der er formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.

Vil ikke lukke ruter

Udvalget har taget stilling til forskellige scenarier for besparelser og har haft stort fokus på at undgå lukning af hele ruter, ligesom det har været vigtigt at sørge for god kollektiv trafik til og fra uddannelsesinstitutioner, fortæller Peder Key Kristiansen.

- 65 millioner kroner er et stort beløb. Vi har gjort hvad vi kan, for at reducere på andre områder af budgettet for regional udvikling i regionen, men tilbage står desværre, at vi skal spare 29 millioner kroner på driften af bus og tog for at få regnestykket til at gå op.

Regionsrådet skal i sidste ende tage endelig beslutning til besparelserne. Det sker efter planen på et regionsrådsmøde 27. februar.

- Det her er ikke godt for den kollektive trafik eller for sammenhængskraften. Vi synes, at det er en rigtig utilfredsstillende situation, som vi gerne ville have været foruden, siger udvalgsformanden.

Besparelserne på driften skal først træde i kraft fra august 2023.

Se forslagene

  • Rute 50 (Aalborg – Nibe – Løgstør): En dobbelttur hverdagsaftener, fx Løgstør – Aalborg kl. 18.30 samt Aalborg – Løgstør kl. 19.45 foreslås nedlagt pga. dårlig benyttelse.

  • Rute 52 (Aalborg – Støvring – Aars – Aalestrup) (Hovednet Vest): Afgange som er sat ind i Hovednet Vest projektet og som ikke videreføres i Fremtidens Kollektive Trafik forslås nedlagt. For rute 52 vedrører det 1152 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9% - Hverdage: o Aars – Aalestrup kl. 9.50, 11.02, 20.15 og 21.15. o Aalestrup – Aars kl. 10.25 og 11.25. - Weekender: o Aars – Aalestrup kl. 10.10, 12.10, 14.02, 17.05 og 19.02. o Aalestrup – Aars kl. 10.47, 12.47, 13.34, 15.45, 17.47, 19.35 og 22.35

    Tre dobbeltture Aalborg – Aars på hverdage nedlægges. Samtidigt kan en D-kontraktbus opsiges. En dobbelttur morgen kører meget tæt på andre afgange, og er ikke længere så benyttet, at de ikke kan være i andre busser. En dobbelttur formiddag og aften vurderes desuden være mulige at nedlægge. - Vedrører Aalborg – Aars kl. 6.12, 9.40 og 0.15 - Aars – Aalborg kl. 5.12 og 11.03. - Aars – Aalborg kl. 20.12 og 22.02 slås sammen til én fremtidig afgang kl. 21.18.

  • Rute 57 (Hobro - Nørager - Aars - Løgstør – Fjerritslev) (Hovednet Vest): På rute 57 er der meget få passagerer med i weekenden mellem Løgstør og Fjerritslev, så det foreslås at nedlægge kørsel på denne strækning. Det svarer til to afgange tur/retur pr. dag.

  • Rute 64 (Viborg - Vammen – Hobro): På rute 64 Viborg - Hobro ønsker Region Midtjylland at reducere ruten med 1/3, hvilket også giver nogle besparelser på den del der kører i Region Nordjylland. Afgange rettet mod pendlere og uddannelsessøgende samt i weekenden ønskes fastholdt, så besparelserne findes på formiddagsafgange og om aftenen på hverdage. - Hverdage: o Vammen – Hobro kl. 6.05. o Viborg – Hobro kl. 10.40, 11.50 og 19.10 o Viborg – Vammen kl. 20.30. o Hobro – Viborg kl. 5.15, 10.35, 11.45 og 19.30.

  • Rute 67 (Viborg - Skals - Gedsted - Farsø – Aars) (Hovednet Vest): Afgange, som er sat ind i Hovednet Vest projektet, videreføres ikke ind i Fremtidens Kollektive Trafik, og foreslås derfor nedlagt. For denne rute vedrører det 86 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9% Hverdage og lørdage en dobbelttur tidligt på aftenen mellem Aars – Farsø, dvs. Farsø – Aars kl. 18.03 og Aars – Farsø kl. 19.15


    ”Sygehusture” på hverdage til og fra Farsø Sygehus er meget dårligt benyttede. To af disse afgange foreslås nedlagt. Det drejer sig om Gedsted – Farsø kl. 7.55 og 9.39 samt Farsø – Gedsted kl. 8.30 og 10.10. Der vil stadig være busdrift til og fra Farsø Sygehus om formiddagen.

    Lørdagskøreplanen indskrænkes; Farsø – Viborg kl. 7.17 og Aars – Farsø kl. 18.08 og 19.05 nedlægges. Farsø – Aars kl. 8.08 og Viborg – Farsø kl. 8.27 nedlægges.

    Søndagskøreplanen indskrænkes; Aars – Viborg kl. 18.08 samt Farsø – Viborg kl. 20.48 nedlægges. Viborg – Farsø kl. 19.40 og 22.40 nedlægges.

  • Rute 68 (Hobro - Hannerup - Aalestrup – Farsø): Sygehusture på hverdage til og fra Farsø Sygehus er meget dårligt benyttede. På rute 68 vil det indebære, at en dobbelttur mellem Gedsted og Aalestrup på hverdage nedlægges. Det drejer sig om Aalestrup – Gedsted kl. 9.19, der fortsætter som rute 67 til Farsø Sygehus, og Gedsted – Aalestrup kl. 8.53, som kommer fra Farsø Sygehus som rute 67. Der vil stadig være busdrift til og fra Farsø Sygehus om formiddagen.

  • Rute 70 (Aalborg - Aabybro - Fjerritslev – Thisted): To halve dobbeltture Fjerritslev – Thisted kl. 9.35 og 18.35 samt retur Thisted – Fjerritslev kl. 11.32 og 20.25 på hverdage er meget dårligt benyttet og foreslås nedlagt. (På hverdage vil der blive et ”hul” i timesdriften på strækningen Thisted – Fjerritslev mellem kl. 19.35 og 22.00, som igen vil blive serviceret, når Fremtidens Kollektive Trafik rulles ud).

  • Rute 72 (Aalborg - Vestbjerg - Tylstrup – Brønderslev): Ruten er sat ind med foreslået besparelse i Fremtidens Kollektive Trafik, hvor 3.000 af rutens regionalt finansierede køreplantimer mellem Aalborg og Brønderslev foreslås nedlagt. Dette svarer til 4 dobbeltture Aalborg – Brønderslev på hverdage, og samtlige 6 dobbeltture i weekenden. På hverdage foreslås følgende afgange nedlagt: - Fra Aalborg til Brønderslev kl. 10.05, 11.20, 18.20 og 20.20. - Fra Brønderslev til Aalborg kl. 10.14, 11.14, 19.17 og 21.17. I weekenden er det samtlige ture på rute 72, som foreslås nedlagt. Der kan blive en rest for Aalborg Kommune at overtage på rute 42, hvis de vil oprette kørselsomfanget Aalborg – Tylstrup.

  • Rute 73 (Aalborg - Hjallerup - Sæby – Frederikshavn): Afgang fra Frederikshavn kl. 23.37 til Sæby foreslås iflg. chauffører nedlagt mandag - torsdag. (Afgange på lignende tidspunkt genindsættes med 973X i Fremtidens Kollektive Trafik)

  • Rute 74 (Aalborg - Hjallerup - Asaa – Sæby): Den regionale del af kørslen mellem Sæby og Dronninglund, som omfatter uddannelseskørsel, opretholdes uændret, dog således, at det påregnes at rationalisere en dubleringstur på rute 74 mellem Sæby, Klokkerholm og Dronninglund om morgenen, hvor passagererne kan være i de andre afgange på strækningen. På strækningen mellem Sæby og Dronninglund reduceres kørslen markant midt på dagen og i aftentimer pga. at Frederikshavn Kommune har ønsket væsentlige besparelser på sit budget. De pågældende afgange er meget svagt benyttet.

    Hvis man vælger at udskyde indlemmelsen af rute 74 i rute 974X mellem Aalborg, Dronninglund og Aså, fordi det rent kontraktuelt er et meget dårligt tidspunkt at gøre det på, er der et par dobbeltture på strækningen på hverdage, som lægges op til rationaliseres væk. Det drejer sig om Aså – Aalborg kl. 7.41, der kører ”oveni” en rute 974X, Dronninglund – Aalborg kl. 10.36 samt Aalborg – Dronninglund kl. 11.40.

  • Rute 90 (Hanstholm - Thisted – Nykøbing) (Hovednet Vest): Afgange, som er sat ind i Hovednet Vest projektet, videreføres ikke ind i Fremtidens Kollektive Trafik, og foreslås derfor nedlagt. For denne rute vedrører det 2629 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9%. På hverdage foreslås følgende afgange nedlagt: - Fra Hanstholm til Thisted kl. 18.33 og 20.33, og fra Thisted til Hanstholm kl. 19.30 og 21.30. Fra Nykøbing til Thisted kl. 19.20, og fra Thisted til Nykøbing kl. 21.25. I weekenden foreslås følgende afgange nedlagt: - Fra Hanstholm til Thisted kl. 8.33, 10.33, 12.33, 14.33, 16.33, 18.33 og 20.33, og fra Thisted til Hanstholm kl. 9.45, 11.45, 13.45, 15.45, 17.45, 19.45 og 21.45

  • Rute 99 (SKAGERAKKEREN: Skagen – Blokhus): Der lægges op til at sommerrute 99 nedlægges i sin helhed. Besparelsen vil kunne få 100% virkning i 2023, såfremt beslutningen tages snarest.

  • Rute 100 (Aalborg - Nibe - Farsø – Hvalpsund): Den formiddags- og den aftenafgang tur og retur mellem Hvalpsund og Nibe på hverdage, som er dårligst benyttet, rationaliseres væk. • Hvalpsund – Nibe hverdage kl. 9.30 og 11.18 slås sammen til én afgang kl. 10.18. Nibe – Hvalpsund kl. 10.20 nedlægges. Hvalpsund – Nibe hverdage kl. 17.11 og 19.30 slås sammen til én afgang Hvalpsund – Nibe kl. 18.00. • Aalborg – Hvalpsund kl. 19.10 og Nibe – Hvalpsund kl. 20.48 på hverdage slås sammen til én afgang Aalborg – Hvalpsund kl. 19.47.

  • Rute 113 (Hobro - Mejlby - Haverslev – Aars): Rute 113 burde egentlig være en rute, hvor Region Nordjylland kun finansierer uddannelsesrelevante ture på skoledage. Det svarer til to dobbeltture morgen og tre dobbeltture eftermiddage. Region Nordjylland finansierer imidlertid i dag 7 afgange fra Hobro til Aars, mens der er 5 regionalt finansierede afgange fra Aars til Hobro. Besparelsen er udregnet ved at trække Region Nordjylland ud af afgangene fra Hobro kl. 11.42, 12.45

  • Rute 118 (Terndrup - Arden – Hobro): På rute 118 mellem Hobro, Arden og Terndrup, som er en 100% regionalt finansieret rute, er der identificeret tre afgange med meget svag benyttelse, som derfor foreslås nedlagt. Det drejer sig om Arden – Terndrup kl. 18.26, Terndrup – Arden – Hobro kl. 18.10 samt Hobro – Arden kl. 19.10.

  • Rute 202 (Brønderslev - Vrå – Hjørring): Det foreslås, at følgende afgange nedlægges: Fra Brønderslev til Hjørring kl. 9.06 og 18.18, og fra Hjørring til Brønderslev kl. 12.27 og 17.27.

  • Rute 230 (Hobro - Fårup – Randers): Lørdagskøreplanen mellem Fårup og Hobro nedlægges. Der er i gennemsnit 2 påstigere registreret på hver af afgangene. Afstanden er kort, og Flextur kan benyttes. Mange daglige tog sørger for forbindelse Randers – Hobro

  • Rute 237 (Randers - Havndal - Gjerlev – Hadsund): En formiddagsafgang vendes i Havndal. To weekendafgange vendes i Havndal. Besparelsen meget lille, da strækningen i Region Nordjylland er kort. Det drejer sig om Randers – Hadsund kl. 9.46 samt Hadsund – Randers kl. 10.55, og i weekender om Randers – Hadsund kl. 20.46 og 22.46 samt Hadsund – Randers kl. 21.40.

  • Rute 273: Morgenkørslen omstruktureres, hvor der spares en morgenafgang.

  • Rute 320 (Hovednet Vest): Afgange, som er sat ind i Hovednet Vest projektet, videreføres ikke ind i Fremtidens Kollektive Trafik, og foreslås derfor nedlagt. For denne rute vedrører det 1529 køreplantimer, hvoraf RN finansierer 78,9%. Det drejer sig om følgende afgange på hverdage: Fra Hurup til Thisted kl. 19.30 og 21.30, og fra Thisted til Hurup kl. 20.30 og 22.30. Desuden nedlægges weekendbetjeningen helt.

  • Rute 840 (Vesterø - Byrum – Østerby): Der lægges op til, at der i samråd med Læsø Kommune identificeres en besparelse på i alt 300 køreplantimer. Det er NT’s vurdering at timerne vil kunne findes ved at udtynde køreplaner på tidspunkter og i perioder, hvor meget få benytter bussen. Besparelsen for Region Nordjylland vil udgøre 150 køreplantimer til en værdi af 135.000 kr. Besparelsen for Læsø Kommune vil ligge i samme størrelsesorden. Besparelsen kan tidligst udmøntes ved lavsæsonkøreplanskift i oktober / november 2023.

  • Rute 50N (Aalborg - Nibe – Løgstør): Selvom vi ikke som sådan skal udføre besparelser på natbusserne, er der fundet en afgang fra Aalborg kl. 4.20, som er dårligt benyttet (3 registrerede påstigere). Der er 8 påstigere på afgangen kl. 2.12, hvilket også er lavt. Vi påtænker at flytte afgangen kl. 2.12 til kl. 2.50 og samtidig nedlægge afgangen kl. 4.20.

  • RE75 (Skagen – Frederikshavn): Skagen – Frederikshavn kl. 13:50 og Frederikshavn – Skagen kl. 13:05 på hverdage.

  • RE76 (Hirtshals – Hjørring): Hirtshals - Hjørring Besparelse nat efter mandag-torsdage og søndage: Hjørring Kl. 0.02. Hirtshals kl. 0.29. Besparelse hverdage Hjørring kl. 4.27. Hirtshals kl. 5.18. Besparelse på lørdage: Hjørring kl. 6.02. Hirtshals kl. 6.29.

  • Rute 92 (Aalborg og Fårup Sommerland) - foreslås nedlagt


Karner lider af demens - her stråler han som en sol

Dans og lyden af musik kan vække minder og fungere som et åndehul for både demente og deres pårørende.

Demens er en sygdom, der rammer flere og flere danskere, og det anslås, at knap 100.000 danskere lider af sygdommen. En sygdom uden udsigt til behandling. Derfor handler det om at finde måder at lindre sygdommen eller skabe momenter, hvor sygdommen kan stå i baggrunden.

- Når de kommer her, er de ret neutrale, men når de går herfra, går de med et smil på læben, siger Anita Falk Nielsen, indehaver og danselærer på Motionitten i Aars.

Ægteparret Karner Nielsen og Inge Skov i en vals. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

En af de måder hvor man kan skabe en god stund for både den demensramte og deres pårørende er nemlig igennem dans. Helt specifikt erindringsdans, der kan vække nogle af de minder, der ellers kan være svære at få frem.

- Han er glad for at komme her. Han elsker jo at danse. Det har han næsten gjort alle hans dage. Hver gang der er et stykke, han kan huske, så skal han op at danse, og så er han glad og tilpas, siger Inge Skov, pårørende til og gift med Karner Nielsen.

Lysstrejf i en mørk tid

Og det er det, musikken og dansen kan. Forskningen viser nemlig, at dans kan stimulere den del af hjernen, hvor vores korttidshukommelse sidder. Derfor afholdes der på Motionitten i Aars erindringsdans to gange om måneden for både demente og deres pårørende. Dansen bliver på den måde et afbræk fra en hverdag, hvor sygdommen kan virke altoverskyggende og dermed svær at håndtere - både som demensramt og som pårørende.

- Dansen giver mig noget livskvalitet, siger Lena Madsen, demensramt.

Og den følelse kan Inge Skov, pårørende og kone til Karner Nielsen, nikke genkendende til.

- Det er godt for mig at være afsted, og det er også godt for ham. Han stråler jo som en sol, når han er her. Derhjemme er han lidt mere indelukket, siger hun.

TV2 Nord besøgte Motionitten til erindringsdans:

Minder for en stund

I takt med at hukommelsen svigter, og man ikke længere kan lave de ting sammen, som man plejede at kunne, er det godt at have nogle friske minder at vænne tilbage til.

- Hun er glad, når hun går derfra. Og hun nyder det, når hun er her, og hun kan snakke vidt og bredt om, hvad vi har gjort. Hun kan næsten huske alle dem, hun har danset med, siger Flemming Madsen, pårørende og mand til Lena.

Som pårørende kan det til tider være svært og føles ensomt at være i, og derfor mener Anita Falk Nielsen, at der til erindringsdans, bliver skabt et rum, hvor der er plads til de tanker.

- Der er et socialt fællesskab, hvor de kan få lov at sidde og snakke med andre pårørende, og de kan opleve andre med demenssygdom. Så de bliver en del af et fællesskab, hvor de ikke står alene, fordi de hører, at der er andre, der har oplevet det samme, siger hun.

Afslutningsdansen foregår altid hånd i hånd. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Erindringsdansen i Motionitten har kørt fem gange som en forsøgsordning med støtte fra Vesthimmerlands Kommune.


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.


Har skreget på læger i årevis - nu er hjælp på vej til kriseramte kommuner

Sundhedsminister Sophie Løhde fortæller her om hovedindholdet af den nye aftale.

Der er flere læger på vej til Nordjylland, men det er ikke alle nordjyder, der får gavn af den nye aftale.

År efter år har nordjyske kommuner råbt vagt i gevær over en alvorlig mangel på praktiserende læger.

Men nu lysner det i sundhedstusmørket. Der er nemlig flere hvide kitler på vej til de kommuner, hvor det står værst til.

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal allerede fra årsskiftet sikre flere læger til de områder i landet, hvor manglen er størst, og hvor der samtidig er flest syge borgere.

I Region Nordjylland betyder det, at seks kommuner nu kan se frem til et løft i lægedækningen.

Disse kommuner får flere læger

Kommunerne er:

  • Brønderslev

  • Frederikshavn

  • Hjørring

  • Læsø

  • Morsø

  • Thisted

  • Vordingborg

  • Lolland

  • Guldborgsund

  • Kalundborg

  • Odsherred

  • Lejre

  • Holbæk

  • Næstved

  • Ringsted

  • Sorø

  • Slagelse

Suveræn dårligst dækning

Konkret betyder aftalen, at der det første halve år i 2025 kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst, fortæller sundhedsminister Sophie Løhde (V):

- Og det er især i Region Sjælland og i Region Nordjylland, at vi har den suverænt dårligste lægedækning. Derfor ønsker vi med den her aftale simpelthen at give i de to områder en særstatus.

Indsatsen skal være opsøgende og håndholdt, så regionen kommer i konkret dialog med alle relevante speciallæger i almen medicin. Regionerne skal have et særligt fokus på, at nye speciallæger i almen medicin sikres de bedst mulige vilkår for at indgå i de almenmedicinske tilbud i områderne med lægedækningsudfordringer'.

Udkast fra aftalen

Ministeren vil dog ikke sætte tal på, hvor mange læger, der efter nytår har kurs mod Nordjylland.

- Den nye aftale betyder, at vi giver Region Nordjylland en særstatus ved, at vi allerede her fra 1. januar, som et første skridt i sundhedsreformen, kan sikre, at vi har en særstatus ved, at de kommende praktiserende læger simpelthen bliver målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning, lyder det i stedet.

Et element i aftalen lyder desuden, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

Her forklarer ministeren, hvad aftalen konkret betyder for Region Nordjylland.

Glæde over aftale

Aftalen betyder også, at Aalborg Universitet kan uddanne 75 flere læger, som man dermed håber på bliver inden for regionsgrænsen, når de skal i beskæftigelse.

Selvom det ikke er alle nordjyske kommuner, der bliver tilgodeset i aftalen, vækker den alligevel stor begejstring hos regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V).

- Det er en rigtig god aftale for Nordjylland, men også for balancen af læger generelt i Danmark. Der har længe været behov for at sikre en struktur, så læger ikke bosætter sig i de store byer, men også der hvor der bor færrest. Det sikrer den her aftale netop, siger han.

Men aftalen gælder jo ikke alle de nordjyske kommuner, der har problemer med lægehjælp. Er det godt nok?

- Det er rigtigt, at der eksempelvis er lægemangel i Jammerbugt Kommune, men med aftalen kan vi også prioritere flere ressourcer til andre kommuner, hvis vi finder det nødvendigt, lyder svaret fra Duedahl.

Læger glæder sig over den nye aftale

Også hos de praktiserende lægers talerør i Nordjylland, PLO, er der jubel over udsigten til et snarligt opgør med lægemanglen i det nordjyske.

PLO-formand Jørgen Skadborg udtaler:

- Vi har fuld forståelse for, at der er indgået en sådan aftale, og vi er enige i, at der er behov for, at der kommer flere praktiserende læger ud de steder, hvor behovet er størst. Det er noget, PLO længe har efterspurgt. En national styring af ydernumre er nødvendig for at sikre, at de værst stillede områder ikke bliver udkonkurreret af de bedst stillede.

- For at komme i mål bliver det imidlertid afgørende, at regionerne som aftalt yder en særlig og målrettet indsats for at sikre de kommende læger de bedst mulige vilkår for at etablere klinik de steder, hvor manglen er størst.


Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

Prisen slår rekord - det bliver endnu dyrere end det var under energikrisen.

Torsdag når elprisen højere op end den var under energikrisen i 2022.

Prisen peaker mellem klokken 17.00 og 18.00, hvor prisen kommer til at ramme 6,98 øre/kWh - og det er uden afgift og moms. Når det lægges oven i bliver prisen omtrent 10 kroner mer kWh.

Så meget koster det

  • En omgang tørring i tumbleren: Cirka 46,53 kroner for en gennemsnitlig tumbler.

  • En times brug af ovnen: Cirka 25,85 kroner for en gennemsnitlig ovn.

  • En vask i en ikke alt for gammel vaskemaskine: Cirka 7,2 kroner.

  • En opvask i opvaskemaskinen: Cirka 9,8 kroner

Priserne i beregningen her er med afgift og moms, og kommer fra selskabet N1. Prisen bliver 10,34 når det er dyrest.

- Lige nu er der næsten ingen vind over Europa, samtidig er det både mørkt og koldt, og vi bruger derfor meget energi. Det er dog også vigtigt at sige, at vi ikke er samme sted som under energikrisen, det er en uheldig kombination af lav produktion af vedvarende energi og høj efterspørgsel i kortere perioder, som rammer os i disse dage, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.

Ifølge Norlys har elprisen i snit været mindre end 50 øre per kWh, men siden august er den pris steget.

Prisen ser dog ud til at falde igen samtidig med, at der meldes om mildere temperaturer i vejret.

- Men får vi pludselig 14 dage i stræk med hård kulde, og der skal trækkes på de europæiske gaslagre, som ovenikøbet er mindre fyldte i år sammenlignet med sidste år, kan det selvfølgelig ændre sig, men som tingene ser ud nu, ser priserne ud til at falde de kommende uger, siger Mads Brøgger.