Kæmpelastbiler slippes løs i dag

I dag mandag, indtager de nye kæmpelastbiler de danske motorveje. De såkaldte modulvogntog er næsten otte meter længere en de længste lastbiler der hidtil har været på vejene og de vejer helt op til 60 tons.

<b>Modulvogntog</b>
Modulvogntog med en længde på omkring 25 meter og
en vægt på 60 tons, slippes nu som et forsøg, løs på de danske motorveje.

Forskellen bliver bestemt til at få øje på, når de nye modulvogntog kommer ud på vejene.

<b>Henry Møller er klar</b>
Eksempelvis vognmandsforretningen Henry Møller i Fjelsø er med fra start. De har i tre år haft modulvogntog kørende i Sverige og er derfor klar fra første dag.

<b>25 meter lang lastbil</b>
Et modulvogntog består helt konkret af det, der i daglig tale kaldes en trailer på omkring 14 meter og en anhænger på ca. 8 meter. Dertil kommer så 3-4 meter til lastbilens førerhus - ialt omkring 25 meter.

<b>Skåner miljøet</b>
Ideen med de længere lastbiler er at skåne miljøet - der bruges nemlig 15 mindre diesel på at fragte et tons gods.

<b>Udvalgt vejnet</b>
Fra i dag og tre år frem, må de næsten 26 meter lange modulvogntog køre på et udvalgt vejnet i Danmark.

For Nordjyllands vedkommende, vil det sige motorvej E45 og Motorvej E 39 og så vejene ind til færgerne i Hirtshals og Frederikshavn, samt Aalborg Havn.

Derudover vil man opleve modulvogntogene koble af og på - på motorvejsrastepadserne Himmerland og Hjallerup Enge.

<b>Hirtshals er klar</b>
I Hirtshals er de klar til at tage imod de nye vogntog - de har nemlig været omdrejningspunktet i udbygningen af byens havn.