Konkurrencerådet: Godik har misbrugt sin enerådige position
Foto: Ivan Johan Hansen
Direktør Kim Godiksen afviser at have handlet imod gældende regler. - Kunderne er glade for vores kontrakter og for rabatten, siger han.
Ifølge rådet har virksomheden fra Brovst med sine tre-årige kontrakter afskåret andre fra at kunne konkurrere om de omfattede kunder. Direktør Kim Godiksen afviser kritikken.
Når festivaler og events har brug for hundredevis af mobile toiletter, håndvaske og hegn, så er der reelt set kun én leverandør. Godik Aps.
Virksomheden er Danmarks ubestridt største inden for sit felt, og dén gyldne markedsposition har Godik Aps med hovedsæde i Brovst i fire år udnyttet.
Sådan lyder en ny afgørelse fra Konkurrencerådet.
- Godik har misbrugt sin dominerende stilling fra 2014 til 2018. Godik har forpligtet størstedelen af sine kunder til i mindst tre år at leje mobile toiletter kun fra Godik. Dermed blev konkurrenter afskåret fra at konkurrere om disse kunder, skriver rådet i afgørelsen.
Sagen er alvorlig, for det er en klokkeklar overtrædelse af konkurrenceloven, understreger kontorchef Louise Kastfelt over for TV2 Nord.
Det er den samme kontrakt, vi har kørt med i 26 år, og de har haft den til gennemsyn før. Både for 10 år og for 2 år siden, og her sagde de intet om, at noget var galt.
Kim Godiksen, direktør, Godik Aps
- Godik er en dominerende virksomhed, og derfor har man pligt til ikke at skade den effektive konkurrence, siger kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Louise Kastfelt.
Ifølge Konkurrencerådets afgørelse indebar Godiks kontrakter med kunderne, at de kun brugte Godik som eneleverandør af toiletter.
Godik: - Vi har intet gjort galt
Direktør og ejer af Godik Aps, Kim Godiksen, afviser blankt at have handlet ulovligt.
- Alene i år har jeg lavet 40 nye hotelvogne med aircondition og vakumtoilet, og dem har jeg selv udviklet. Og så kan du altså ikke gå ud og investere 20 millioner kroner i dét, hvis du bagefter kun må lave 1-årige kontrakter. Så er man jo i gang med at delægge hele markedet, siger Kim Godiksen til TV2 Nord.
Ifølge direktøren tilbyder Godik Aps forskellige kontrakter – alt afhængig af hvor meget grej, kunderne skal bruge. Jo mere man lejer og gennem længere tid, jo større er rabatten.
Ifølge Kim Godiksen er det også til kundernes fordel, at de opnår rabatten ved at hæfte for en lejeperiode på tre år.
- Jeg kan da sagtens fjerne rabatten på 25 procent, hvis jeg ikke må have den stående længere i kontrakten. Men det vil vores kunder da blive kede af, siger han.
Han understreger, at kunderne er glade for kontrakterne, og at det altid er frivilligt for dem hvilken model, de vælger.
Selv om kunderne skriver under på kontrakterne frivilligt, så er det stadig en overtrædelse af konkurrenceloven at binde kunderne så tæt til sig i tre år, når man er så dominerende på markedet.
Louise Kastfelt, kontorchef, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Han ryster på hovedet over Konkurrencerådet.
- Det er den samme kontrakt, vi har kørt med i 26 år, og de har haft den til gennemsyn før. Både for 10 år og for 2 år siden, og her sagde de intet om, at noget var galt. De kunne da bare have sagt, hvis jeg havde gjort noget ulovligt, så havde jeg rettet det, siger Kim Godiksen.
Dén forklaring giver kontorchef Louise Kastfelt ikke meget for.
- Selv om kunderne skriver under på kontrakterne frivilligt, så er det stadig en overtrædelse af konkurrenceloven at binde kunderne så tæt til sig i tre år, når man er så dominerende på markedet. For så afholder man de andre leverandører fra selv at kunne give kunderne en god aftale – på et marked, hvor konkurrencen i forvejen er svækket, siger hun.
Kontrakterne skal renses
Konkurrencerådet påbyder Godik at ophøre med den ulovlige adfærd og fremover at afstå fra lignende adfærd.
Godik Aps har nu 15 dage til at fjerne de tre-årige bindinger fra alle kontrakter og dokumentere det over for styrelsen.
Sker det ikke, kan man fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens side starte en ny sag op mod Godik Aps.
Kim Godiksen siger til TV2 Nord, at han allerede torsdag er klar til at rette ind.
- Jeg vil selvfølgelig efterkomme det, de skriver. Det er ikke et problem.