Svindlerne går efter ofre, der netop har mistet et familiemedlem. Telefonsvindel er steget fra 14 millioner i 2018 til 24 millioner i 2019. Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix

Kriminelle stjæler millioner fra almindelige danskeres bankkonti

24 millioner. Så meget har kriminelle fået lokket ud af bankkunder ved hjælp af simple telefonopkald. - Udlevér aldrig Nem-ID-oplysninger, lyder rådet.

Antallet af danskere, der bliver ringet op af svindlere, der snyder dem til at videregive personlige oplysninger - herunder NemID koder - og derefter får tømt deres bankkonti, er faldet.

Til gengæld bliver der stjålet for større beløb. Det viser Finans Danmarks seneste tal.

- Vi kan ikke gentage nok, at en vigtig huskeregel er, at det kun er forbrydere, der beder om at få oplyst eksempelvis NemID koder. Bliver man bedt om det, er det svindel. 

Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark

Historierne er efterhånden velkendte. Kriminelle ringer almindelige borger op og udgiver sig for at være fra banken, Microsoft, Nets eller sikkerhedsfirmaer. De fortæller, at vedkommende er ved at få stjålet sine penge i banken af ondsindet hackere. Men at de kan hjælpe.

Historierne virker så troværdige, at nogle føler sig overbevist om, at det er sandt, og de udleverer derfor alle de personlige oplysninger, der skal til, for at de kriminelle kan tømme deres bankkonti.

- Vi kan ikke gentage nok, at en vigtig huskeregel er, at det kun er forbrydere, der beder om at få oplyst eksempelvis NemID koder. Bliver man bedt om det, er det svindel, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

Færre svindlet i 3. kvartal 2019

Finans Danmarks seneste tal viser, at mens der i første halvår af 2019 blev konstateret en stor stigning i antallet af netbanksvindel, så er det tal faldet i løbet af året. Første kvartal lød på 256 sager. I andet kvartal var det steget til 262. Men i tredje kvartal faldt antallet af sager til 178 sager.

- Om det alene er en tilfældighed eller en indikation af, at flere bankkunder får afværget svindlerne i tide, er endnu for tidligt at sige noget om. Men vi håber naturligvis, at udviklingen fortsætter i denne retning, siger Michael Busk-Jepsen.

Mens færre blev udsat for svindlen i tredje kvartal, så er de beløb, de kriminelle slipper afsted med, vokset. Mens det i hele 2018 beløb sig til 14 millioner kroner, så er der blevet stjålet 24 millioner kroner alene i årets første tre kvartaler af 2019.

Nye metoder hele tiden

Statistikken viser, at det især er kvinder over 60 år, de kriminelle går efter. Og en ny tendens synes at være, at de kriminelle udser sig ofre, der netop har mistet et familiemedlem.

Læs også Falske bankfolk ringer op: Spar Nord advarer kunder mod svindlere

I flere af de indrapporterede sager har de kriminelle udgivet sig for at være fra skifteretten eller Borgerservice, og henvendelsen har drejet sig om det netop afdøde familiemedlem.

- De kriminelle finder hele tiden på nye fantasifulde historier og måder at overbevise folk om, at de blot vil hjælpe. Her er det vigtigt at fastholde sin sunde fornuft og huske på, at NemID er strengt personligt og aldrig må oplyses til andre. Et godt råd er at anvende NemID nøgleappen, hvor man kan se, hvilke transaktioner man er ved at godkende, lyder det fra Michael Busk-Jepsen.