Kritik af nyt telefonsystem hos politiet
- Har du oplysninger om tyveriet på Voergaard Slot, så tast 1.
Sådan lød det da 75-årige Margrethe Kristensen kl. halv to i nat ringede efter hjælp hos politiet. I stedet for alarm 112 tastede på 114, da en mand trængte ind til hende i hendes hus i Nibe.
- Jeg ville gerne have talt med en betjent. Jeg kunne jo ikke komme til at fortælle noget, siger en stadig rystet Margrethe Kristensen fra Nibe.
Nordjyllands Politi ændrede for en uge siden telefonsystemet. Det betyder, at når man ringer 114, får man ikke længere får personlig betjening men i stedet en båndoptager eller en såkaldt voice respons. Ændringen er ikke sket for at spare. Tværtimod. Det er for at forbedre telefonservicen for borgerne.
- Vi vil gerne give bedre telefonservice. Vi har derfor brugt en del penge på det her system, og vi håber at få nogle gode erfaringer, siger chefpolitiinspektør ved Nordjyllands Politi Jørn Aaby.
Den forbedrede service mærkede Margrethe Kristensen ikke noget til. Hun kom kun til først punkt i politiets tastselv-system, så hev røveren stikket ud og afbrød forbindelsen. Den 75-årige kvinde kastede telefonen i hovedet på manden, hvorefter det lykkedes hende at flygte over til naboen, som slog alarm til politiet på 112.
På Christiansborg lytter politikerne også til politiets telefonservice, og forbedringen har socialdemokraten Flemming Møller Mortensen også svært ved at se.
- Det er simpelthen en diskvalifikation. Borgerne skal selvfølgelig kunne få fat i en person, når de ringer, siger han.
Flemming Møller Mortensen vil nu bede Justitsminister Lene Espersen (KONS.) kigge på sagen fra Nordjylland.
I Nibe er det dagen derpå. Røveren blev onsdag fængslet i to uger. Sigtet for røveriforsøg. Margrethe Kristensen er stadig rystet. Både over telefonsystemet og røveriforsøget.