Kritik af rullende indskoling
En rigtig dårlig idé mener ekspert
Sortebakkeskolens forsøg med rullende indskoling får hårde ord med på vejen, allerede inden det er gået i gang.
Skolen i Nørager vil fra skoleåret 2008 lade nye elever begynde forskudt i børnehaveklassen alt efter, hvornår de fylder seks år.
Idéen "skydes i sænk" af tidligere chefpsykolog i Aalborg, Per Kjeldsen, som står i spidsen for den uddannelsespolitiske tænketank, Sophia.
- Ved rullende skolestart oplever det enkelte barn at være betydningsfuld udelukkende som en, der skal lære noget, siger Per Kjeldsen til DR Nordjylland.
- Den almindelige skolestart har derimod udgangspunkt i gruppen, og dermed oplever barnet, at det er vigtigt, hvordan det fungerer i gruppen. Og det vil så også have betydning for den sociale funktion som basis for god indlæring, siger han.
Rebild Kommune ventes at godekende projektet.