Kystlink nægter at give op
Om tre år skal færgeruten Hirsthals-Langesund i Norge give overskud. Trods mole-påsejling, grundstødning, store problemer med at få godkendt ny færge og rekord-stort millionunderskud - så nægter det norske lavpris-rederi Kystlink at give op
I starten af september ramlede Kystlinks Pride of Telemark ind i molen i Hirtshals og færgen går på grund. Også økonomisk er rederiet noget nær grundstødt. I godt to måneder har der slet ikke været nogen færge på ruten - og dermed ingen indtjening.
- Vi har en solid ejer, som satser på at få trukket rederiet op, så vi skal nok skærene, siger Kystlinks adm. direktør, Jarle Atle Tande Dragsten, til TV2/NORD.
Det norske rederi er ellers ude i noget af et økonomisk stormvejr. I 2005 var årsresultatet et minus på godt 8 mio. norske kroner. Sidste år var det knap 112 mio. kroner. Heller med egenkapitalen ser det godt ud. I 2005 var den på godt minus 4 mio. kr. og sidste år næsten minus 116 mio. norske kroner.
Det hele er så ikke blevet bedre af, at den chartrede erstatningsfærge fra Estland, der skulle have været indsat i torsdags er blevet stoppet i Göteborg af svenske søfartsinspektører, der har opdaget 18 graverende fejl. Fire af fejlene så alvorlige at de hver for sig kunne have betydet øjeblikkeligt sejlforbud.
- Jeg har beskæftiget mig med det her i 10 år. Jeg har aldrig set noget lignende, siger fartøjsinspektør Håkan Ågård fra det svenske Sjöfartsverket.
Trods masser af problemer så er man stadig optimistisk i det norske rederi. Man vil ikke give op - ikke foreløbig i hvert fald.
- Vi lægger op til at ruten inden for en tre års periode bliver en god forretning. Så skal der være plusser i regnskabet, siger Jarle Atle Tande Dragsten.
Det er en norsk rigmand fra Trondheim, Ole Torberg Bjørnevik, der med sit rederi, overtog driften af det nye Kystlink, da det gamle færgeselskab gik konkurs sidste år.
- Vi er jo stadig i en opstartsfase. Trods store underskud så fortsætter vi, siger Ole Torberg Bjørnevik, der står i spidsen for Taubåtkompaniet, der ejer 100 procent af alle aktier i Nye Kystlink A/S.
Det er endnu uvist hvornår sejladsen på ruten bliver genoptaget.