LIGE NU:

Lang venteliste: Knallertkørekort til 15-årige hitter

Aldersgrænsen for at erhverve kørekortet er netop blevet sat ned fra 16 år til 15 år. Rådet for Sikker Trafik advarer mod, at den lavere aldersgrænse vil betyde, at flere unge dør i trafikken.

På Hjørring Ungdoms Skole har knallertunderviserne travlt. 150 unge står lige nu på venteliste for at få et knallertkørerkort. På andre ungdomsskoler i Nordjylland er billedet det samme. For et knallertkørerkort er lig med mere frihed, når man er 15 år.

- Det bliver meget nemmere for mig at komme rundt, fordi jeg bor langt væk. Det er ret træls at cykle hele tiden, hvis ens forældre ikke kan køre, siger 15-årige Kristina Nielsen, der lige nu er i gang med at tage knallertkørerkort på Hjørring Ungdomsskole.

Hos Rådet for Sikker Trafik er begejstringen for knallertkørekort til 15-årige dog til at overse.

- De 15-årige er meget overmodige og nogle gange føler de sig næsten udødelige. At sætte dem op på det farligste køretøj, man kan forestille sig, det er altså en grim cocktail, siger administrerende direktør hos Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.

Fra 1971 til 1980 blev aldersgrænsen for knallertkørsel sænket fra 16 år til 15 år. Det afskaffede man igen, fordi det ifølge Rådet for Sikker Trafik førte til en femdobling af trafikulykker blandt 15-årige. Det frygter rådet nu vil gentage sig.

quote De 15-årige er meget overmodige og nogen gange føler de sig næsten udødelige. At sætte dem op på det farligste køretøj man kan forestille sig, det er altså en grim cocktail.

Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør, Rådet for Sikker Trafik

- Fra man er 15 år til man bliver 16 år sker der en del i de unges hoveder. Der sker rigtig meget i forhold til den modenhedsproces, man har. Der findes jo alternativer i form af elcykler og meget andet. Så vil de unge også holde sig i god form, så måske skal de unge bare købe en elcykel, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Det har Kristina Nielsen ikke tænkt sig.

- Der er nok flere der vil komme til skade, men man kan jo køre lige så meget galt på en cykel, hvis der er en bil, der kører ind i en, siger hun.

I modsætning til i 1970'erne, så skal man i dag have 30 timers knallertundervisning og et førstehjælpskursus, før man kan gå op til den teoretiske og praktiske prøve. Derfor er Kristinas underviser ikke bekymret.

- De får jo en god undervisning. Tidligere fik de jo ikke undervisning, men det får de nu, og så bliver de også gode knallertkørere. Jeg er ikke bange for at slippe dem ud i trafikken, siger knallertunderviser John Stenbak.

Rådet for Sikker Trafiks råd til forældre