Luftfartsmyndighed accepterer fortsat flyvning med Dash-fly

Søndagens flyulykke i Aalborg får ikke Statens Luftfartsvæsen til at gribe ind over for fortsat flyvning med det uheldsramte Dash-Q 400-fly.

Den dramatiske nødlanding i Aalborg søndag får ikke Statens Luftfartsvæsen til at gribe ind over for fortsat flyvning med flytypen Dash-Q 400. Flyet har tidligere været ramt af mange problemer, men søndagens sammenbrudte landingsstel betegnes af SAS som en isoleret begivenhed.

Statens Luftfartsvæsen ser da heller ikke nogen grund til at sætte flytypen på jorden, før havarikommissionen har undersøgt, hvad der gik galt for SAS-flyet i Aalborg.

- Det land, hvor flyet bliver fabrikeret, laver løbende test og udsteder noter i tilfælde af fejl og mangler. I det konkrete tilfælde vil flyet stadig blive anvendt, indtil havarikommissionen har fundet ud af, hvad der er fejlet, siger informationsmedarbejder Tina Larsen fra SLV.

Hun understreger dog, at Statens Luftfartsvæsen følger med på sidelinjen i havarikommissionens arbejde, og at man straks vil få besked, hvis kommissionen finder frem til noget angribeligt.

Hvis der er tale om en virkelig grel fejl der måske går igen for denne type fly, så vil der blive skredet ind, ikke kun i Danmark, men i alle de lande, hvor denne flytype er i drift.

- Men det kan jo være, at der er tale om noget, der er helt enestående lige præcis for dette ene fly, siger Tina Larsen.

I Statens Luftfartsvæsen er man særligt opmærksom på, at SAS før har haft problemer med denne flytype. Luftfartsselskabet selv kalder det "børnesygdomme" i forbindelse med indkøringen af den nye flytype.

- Der har helt klart været flere problemer for dette fly end for andre, siger Tina Larsen.

Hun understreger dog, at der bag flydriften ligger et stort og konservativt system med fokus på sikkerhed, kontrol og back-up af både teknik og menneskelig indsats. Desuden har man i Statens Luftfartsvæsen indført et system med obligatorisk indberetning af begivenheder, hvilket kan være et værktøj til at opdage problemer tidligt.

Ifølge luftfartsmagasinet Take Off har der i SAS så sent som i maj været en hel side i det interne blad SAS Inside om problemerne med Q400-flyet. Indtil søndag har problemerne dog kun resulteret i forsinkelser på grund af mærkelige udslag og fejl samt mangel på reservedele.

Ifølge SAS-bladet måtte mange fly i årets første måneder returnere på grund af forkerte meldinger til piloterne om, at landingsstellet ikke var i den korrekte position til at kunne køre op i hjulbrønden. Problemet skyldtes fejl på sensorer i flyets næsestel, men det har været svært at få sensorerne udskiftet på grund af komponentfejl hos underleverandører til flyproducenten Bombardier, oplyser Take Off.
/ritzau/