Luftkaptajn: Vi troede, at understellet holdt
SAS-kaptajnen på det nødlandede fly i Aalborg overvejede ikke at nødlande på vand - han følte sig ifølge Ingeniørens netavis sikker på, at stellet var ok.
Kaptajnen på det SAS-fly, som søndag nødlandede i Aalborg, følte sig så sikker på, at understellet ville holde, at han ikke overvejede en nødlanding på vand.
SAS-kaptajn Ole Arvad Jensen, som sad ved roret i det fly, som søndag eftermiddag nødlandede i Aalborg Lufthavn, var så godt som sikker på, at der var tale om en defekt føler ved højre landingsstel på hans Dash Q400 fra canadiske Bombardier.
Kaptajnen understreger over for Ingeniørens netavis, at han ikke må udtale sig til pressen, men svarer alligevel på spørgsmål om, hvorvidt han overvejede en nødlanding på vandet.
Hvis en luftkaptajn ved, at hans landingsstel er defekt, er nødlanding på vand en mulighed for at skåne besætning og passagerer. En sådan nødlanding er imidlertid heller ikke ufarlig, og desuden ødelægger vandet flyet.
Ole Arvad Jensen svarer derfor også afkræftende på spørgsmålet, om nødlanding på Limfjorden indgik i hans overvejelser.
- Det var aldrig under overvejelse. Vi regnede med 90 procents sandsynlighed med, at understellet var nede og ville holde,« siger han til Ingeniørens netavis.
Deraf konkluderer netavisen, at han mente, at der var tale om en fejl på landingsstellets føler. En lille mikroswitch er indbygget i landingsstellet ved hvert hjul og sender besked til cockpittet, når hjulet er fastlåst i sin landingsposition.
Det var denne besked, som Ole Arvad Jensen manglede for højre landingshjul. Det fik ham til at sætte alle nødprocedurer i værk. Flyvet cirklede en time over Aalborg for at slippe af med det ekstra brændstof, som flyet medbragte, så en brand ved landingen ikke ville blive alt for voldsom.
/ritzau/