Mail-succes på Sygehus Vendsyssel
Patienter har i godt et halvt år kunnet maile et afbud til Sygehus Vendsyssel. Det har en tredjedel af patienterne benyttet sig af. Dermed er frafaldet mindsket og spildtiden blevet reduceret.
Patienter, som ikke kommer til planlagte undersøgelser eller behandlinger på sygehusene, skaber spildtid og står i vejen for, at ventelisterne kan forkortes. Det hele til gene for ikke mindst andre patienter.
På Kirurgisk Afdeling i Sygehus Vendsyssel er det generende frafald imidlertid formindsket markant.
- De af vores patienter, som ikke skal til en forundersøgelse forud for deres operation ? f.eks. mænd, der skal steriliseres ? har mulighed for at melde evt. afbud via mail i stedet for at ringe og tale med os. Det er vores fornemmelse, at muligheden for en mere ?uforpligtende? kontakt, som en mail jo er, fremmer patienternes lyst til at melde tilbage i stedet for bare at lade stå til, siger Conni Biehl Christiansen, oversygeplejerske på Kirurgisk Afdeling og fortsætter:
- Patienterne har kunnet melde afbud via mail i ca. ½ år, og omkring en tredjedel af patienterne bruger mailmuligheden. Ordningen er en ubetinget succes i vores afdeling. Vi har et mærkbart formindsket frafald. Og derved mindre spildtid.
Sygehusdirektør Ingeborg Thusgaard understreger, at Sygehus Vendsyssel altid er klar til at se på redskaber, som kan dæmme op for det generende ubemeldte patientfrafald.
- Vi er allerede i gang, og vi holder konstant et vågent øje med de nye muligheder, som blandt andet teknologien giver os. Vi vil naturligvis gøre det så godt som muligt for vores patienter. De skal meget nødigt vente længere end højst nødvendigt, siger hun.