Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Med ét stod Christina med familiens skibsværft på hånden - nu sparker hun alle fordomme til hjørne

Christina Ørskov er kåret som årets bedste nordjyske ejerleder. I dag kæmper om titlen som landets bedste. Foto:TV2Nord

Efter broderens død stod Christina Ørskov pludselig som 45-årig mor med ansvaret for en international familievirksomhed. I dag hyldes hun som en af landets bedste ledere.

I årtier har familien Ørskov kæmpet for at sikre Nordjylland en fremtrædende position inden for det maritime område. Der er bygget skibe og foretaget reparationer i milliardklassen fra værftet i Frederikshavn.

Jeg har en selverkendelse; nemlig at jeg ikke ved meget om skibe eller teknik. Der er områder, jeg ikke kan, men det handler om at holde "snotten i måtten" og gøre det, man er god til.

Christina Ørskov, ejer, Orskov Yard

I eftermiddag stikker familien næsen frem på de bonede gulve, når de danske ejerledere kårer årets bedste leder – for som vinder af konkurrencen på regionalt plan er Christina Ørskov, barnebarn til grundlæggeren af Ørskov Christensens Stålskibsværft – nu Orskov Yard, klar til at dyste mod resten af landet.

Christina Ørskov har sønnerne Frederik, der arbejder som grøn energiinvestor i enkapitalfond og Daniel, der læser til maskinmester, med i dag, når Årets Ejerleder kåres. Privatfoto

Vilje driver vækst

Hun er taget til hovedstaden, hvor konkurrencen afgøres, og med i bagagen er prisen som Årets Ejerleder 2021 i Nordjylland – og begrundelsen, at hun er en ejerleder, sammen med CEO Lars Fischer har sammensat det rigtige team og vist viljen til at drive væksten i Orskov Yard.

Samtidig tager Christina Ørskov flotte ord som, at "hun tager et globalt og lokalt samfunds- og klimamæssigt ansvar med bæredygtige investeringer og lokale projekter", med til landsfinalen, hvor hun som 52-årige kvinde står i front for et erhverv, der på verdensplan er et udpræget mandsdomineret felt.

- Jeg måtte lige knibe en tåre, da jeg fik prisen. Jeg er jo ikke vant til så mange pæne ord og det med, at det handlede om mig, fortæller Christina Ørskov, der tilbage i oktober blev kåret som regional vinder i Musikkens Hus i Aalborg.

I dag repræsenterer hun hele Nordjylland, når vinderen på landsplan skal findes.

- Jeg måtte lige knibe en tåre, da jeg fik prisen. Jeg er jo ikke vant til så mange pæne ord og det med, at det handlede om mig, fortæller Christina Ørskov, der tilbage i oktober blev kåret som regional vinder i Musikkens Hus i Aalborg, hvor billedet her er fra.

Et superteam på 220

Med nærmest vanlig nordjysk beskedenhed fastholder hun, at prisen slet ikke handler om hende. Det er nemlig en holdpræstation – og noget, der kun har kunnet lade sig gøre, fordi hun har støtte fra hele værftet og alle 220 ansatte, mener hun.

- Jeg har et superteam, det her er slet ikke noget, jeg kan klare alene, siger Christina Ørskov, der fejrede den regionale kåring med pålægskagemand til alle på værftet.

Orskov Yard er markant i bybilledet i Frederikshavn og en stor spiller i det maritime erhvervsliv.

Jeg har ikke forstand på skibe

Hun er født ind i værftsverdenen som tredje generation, men det lå ikke i kortene, at hun en dag skulle sidde for bordenden.

Hun har efter eget udsagn ”ikke en skid forstand på skibe”, men hun kender sin begrænsninger.

- Jeg har en selverkendelse; nemlig at jeg ikke ved meget om skibe eller teknik. Der er områder, jeg ikke kan, men det handler om at holde "snotten i måtten" og gøre det, man er god til og uddyber:

- Jeg brænder for virksomheden, det er alfa og omega, at de ansatte har det godt, og det går godt for virksomheden. Vi har ansvaret for, at mange familier kan få smør på brødet - og er vigtig i lokalsamfundet, og det forpligter.

Arne Ørskov Christensen, født 1916. Han etablerede egen virksomhed i 1950 og startede Ørskov Stålskibsværft i 1958. Arne Ørskov døde i 1990. Foto: Nordjyllands Kystmuseum

Farfar grundlagde virksomheden

Det var hendes farfar, Arne Ørskov Christensen, der tilbage 1958 etablerede værftet, primært med fokus på nybyggeri. Hendes far Niels Ørskov Christensen tog over, og hendes bror, Jeppe Ørskov, satte sig i toppen af den familiedrevne virksomhed i 2003 – med Christina på posten som bestyrelsesformand. 

Det var helt vildt, al den sympati, støtte og respekt, der blev vist mig. Alle trådte i karakter, og vi kæmpede,

Christina Ørskov, ejer, Orskov Yard

To år senere skiftede virksomheden kurs og fokuserede på reparation og service og skiftede samtidig navn til Orskov Yard.

Jeppe Ørskov døde i februar 2015 som følge af sygdom i en alder af blot 50 år.

– Jeg blev vist sympati og støtte

Pludselig stod Christina alene. I sorg efter tabet af sin bror – og med et værft hvor hun aldrig havde regnet sig selv som hovedperson.

Igennem et år havde hun fungeret som øverste chef for værftet, da broderen blev syg. Og hun meldte ærligt ud; hun havde ikke de samme kompetencer som broderen.

- Det var helt vildt, al den sympati, støtte og respekt, der blev vist mig. Alle trådte i karakter, og vi kæmpede, fortæller Christina Ørskov, som tilføjer, at hun også fik støtte fra sin far, der for længst havde forladt den daglige drift på værftet.

Jeppe Ørskov efterlod sig hustru samt to børn på henholdsvis 12 år og 16 år.

Jeppe Ørskov var en af de vigtigste personer i den maritime klynge i Frederikshavn. Foto: Eframe

Den særlige Ørskov-ånd

Der blev fra alle sider, ifølge hende, vist den særlige Ørskov-ånd, som stammer helt tilbage fra farfarens tid. En ånd, der er svær at forklare.

- Den sidder vel nærmest i hjertet og er svær at sætte ord på, og det er i hvert fald ikke noget, man skriver ned på et stykke papir, fortæller Christina Ørskov.

Det er derfor også vigtigt for Christina Ørskov, at hun repræsenterer en virksomhed, der ikke er en svingdørsvirksomhed, men et sted hvor folk har lyst til at blive i mange år.

- Det vigtigt, fordi det tager tid at få den særlige Ørskov-ånd ind under huden. Vi driver virksomheden som en stor familie, hvor alle har et ansvar - uanset om man er timelønnet eller direktør. Og alle tør tage et ansvar og være en del af familien, fortsætter hun og tilføjer, at der er meget kort afstand mellem idé til beslutning i firmaet.

På billedet se Niels Ørskov, tømrermester C.H.Aaen, Arne Ørskov og kommunaldirektør Poul Wilhelsen. Foto: Nordjyllands Kystmuseum

Direktion med arbejdsfordeling

Hun er også lykkelig for, at det lykkedes at finde en med den særlige Ørskov-ånd til at tage over som administrerende direktør for Orskov Yard, så hun selv kan koncentrere sig om bestyrelsesarbejde og netværk inden for det maritime område.

- Han har hjertet det rigtige sted, og vi er et godt team. Jeg kunne ikke klare det alene. Jeppe havde de tekniske kompetencer, det har jeg ikke, så det passer som fod i hose med Lars som administrerende direktør, siger Christina Ørskov.

Lars og jeg deler opgaver, hvor jeg er den mere udadvendte og forsøger at markere det maritime Nordjylland alle steder, jeg kan komme til det

Christina Ørskov, ejer, Orskov Yard

Lars Fischer er manden, der tilbage i 2016 trådte ind i direktionen, og tre år senere blev udnævnt til administrerende direktør, mens Christina Ørskov fortsatte som direktør, direktions- og bestyrelsesmedlem.

Lars Fischer er manden, der tilbage i 2016 trådte ind i direktionen, og tre år senere blev udnævnt til administrerende direktør hos Orkov Yard.

– Det er tæske-spændende

Ændringen i værftets organisation skete på baggrund af en stor investering i et nyt dok-anlæg og et strategisk mål om yderlig udvidelse og styrkelse af værftet.

- Lars og jeg deler opgaver, hvor jeg er den mere udadvendte og forsøger at markere det maritime Nordjylland alle steder, jeg kan komme til det. Jeg er blandt andet en del i København, forklarer Christina Ørskov. Og det ser ud at have en effekt:

- Det lykkedes da også af og til at lokke nogle af de ”kjøben´hawnere” til Nordjylland, men det er ligesom om, der er længere vej herop end den modsatte vej, siger Christina Ørskov og tilføjer, at hun i den grad bruger sit maritime netværk og bestyrelsesposter.

- På den måde kan jeg se en helhed inden for branchen. Det er tæske-spændende, siger hun.

Der er ifølge Christina Ørskov en særlig Ørskov-ånd på værftet. En ånd, som stammer helt tilbage fra farfarens tid. En ånd, der er svær at forklare - og som sidder i hjertet og under huden, siger hun. Foto: Henning Bagger, Scanpix/Ritzau

Hun har en særlig drivkraft

Og det er blandt andet det engagement indenfor branchen, hun indtil videre er blevet belønnet med i Nordjylland.

- Christina er en ildsjæl, der flot og beslutsomt fører familievirksomheden videre. Hun er en naturlig leder og er ikke bange for at konkurrere med de helt store konkurrenter i branchen. Christina har en særlig drivkraft og et fantastisk engagement i alt, hvad hun beskæftiger sig med, både i virksomheden, i branchen, i byen og i Nordjylland. Drivkraft, mod og handlekraft indrammer Christina som ejerleder, fortæller Torben Toft Kristensen, partner i PwC i Aalborg.

Der hviler altid et form for pres, når man som datter eller søn vælger at drive en stor familievirksomhed videre, men Christina Ørskov har uden videre gjort det fantastisk.

Betina Hagerup, direktør, Dansk Erhverv

Det er PwC, der i samarbejde med Nykredit ErhvervsBank, Dansk Erhverv og Finans hylder Danmarks dygtigste ejerledere ved arrangementet Årets Ejerleder 2021, der er i dag torsdag i Hellerup nord for København.

- Jeg er stolt og glad. Det er meget, meget flot, at havnen vil forevige vores familienavn med en ny vej på havnen, lød det fra Christina Ørskov, da hun modtog vejskiltet af havnedirektør Mikkel Seedorff. Frederikshavn Havn har valgt at kalde den nye hovedvej ud til havneudvidelsen Arne Ørskovs Vej - efter Christina Ørskovs farfar, der etablerede Ørskov Christensens Stålskibsværft. Foto: Eframe

Pres til at drive virksomhed videre

Og med sig har hun rosende ord fra blandt andre Betina Hagerup, direktør for markeder i Dansk Erhverv.

- Der hviler altid et form for pres, når man som datter eller søn vælger at drive en stor familievirksomhed videre, men Christina Ørskov har uden videre gjort det fantastisk. Hendes beslutsomhed og skarpe forretningsforståelse har bidraget til, at Orskov Yard har vækstet yderligere. Hun er en ejerleder, der giver tilbage til sit lokalsamfund, og som ikke er bange for at tage det lange seje træk for at lykkes, siger Betina Hagerup, direktør for markeder i Dansk Erhverv.

I årtier har familien Ørskov kæmpet for at sikre Nordjylland en fremtrædende position inden for det maritime område. Der er bygget skibe og foretaget reparationer i milliardklassen fra værftet i Frederikshavn. Foto: TV2Nord

Valgte værftet til

Men Christina Ørskov har nu aldrig følt det som et pres at være født ind i værftsfamilien.

- Der har været frit valg, siger hun og uddyber, at hun trods det åbenlyse at gå ind i familieforetagendet aldrig har været et krav fra forældre. 

Jeppe og jeg har altid være enige om, at det ikke var noget, børnene skulle presses ind i. Det er vi heller ikke blevet.

Christina Ørskov, ejer, Orskov Yard

Jeppe Ørskovs søn, Malte Ørskov, holdt tale om sin afdøde far i forbindelse med indvielsen af Jeppe Ørskovs Pier. Foto: Eframe

Hun har frit kunnet vælge til eller fra.

Hun har da også erhvervsmæssigt efter studentereksamenen været omkring som selvstændig restauratør og i lære som advokatsekretær, ligesom hun også er mor til to sønner – og har en skilsmisse bag sig og nu en sammenbragt familie.

ØRSKOV CHRISTENSENS STÅLSKIBSVÆRFT

Det var farfaren Arne Ørskov Christensen, som etablerede Ørskov Christensens Stålskibsværft i 1958, hovesaglig som et nybygningsværft.

I 1972 videreførte faren Niels Ørskov værftet frem til 2003, hvor prispresset fra de asiatiske nybygningsværfter blev for stort.

Derfor blev det nuværende Orskov Yard, målrettet skibsreparationer og service grundlagt af værftsfamiliens tredje generation, det vil sige med Christina Ørskovs bror, Jeppe Ørskov, i front som administrerende direktør og af hende selv som bestyrelsesformand.

Fjerde generation Ørskov på vej

Christina Ørskovs to sønner er ligesom hendes bror, Jeppe Ørskovs, to børn med i bestyrelsen i Orskov Yard.

- Jeppe og jeg har altid være enige om, at det ikke var noget, børnene skulle presses ind i. Det er vi heller ikke blevet. Det er en åben mulighed - men det skal være ens eget valg, siger Christina Ørskov, der dog er fortrøstningsfuld i forhold til, at fjerde generation Ørskov vil melde sig på banen, når tiden er til det.

Jeg gør jo bare det, jeg brænder for, og så det er jo imponerende, at folk ser på én på en anden måde

Christina Ørskov, ejer, Orskov Yard

Hun har sønnerne Frederik, der arbejder som grøn energiinvestor i enkapitalfond og Daniel, der læser til maskinmester, med i dag, når Årets Ejerleder kåres. Ligesom også hendes forlovede, Tom, er med på de bonede gulve.

Prinsesse Benedikte og Prins Richard navngiver onsdag 7. maj 1997 to Scanline-færger på Ørskov Stålskibsværft i Frederikshavn. De to færger blev døbt Prinsesse Benedikte og Prins Richard. I baggrunden ses daværende direktør Niels Ørskov. Foto: Henning Bagger Ritzau/Scanpix

Jeg gør det, jeg brænder for

Og lige dér på de boende gulve trives den 52-årige Christina Ørskov lige så godt som hjemme på værftet. For hun er vant til at være på og fortælle om det maritime erhverv, om udfordringer og muligheder – blandt andet når ministre eller erhvervsfolk fra ind- og udland vil se nærmere på skibe og kraner og dok og høre om, hvad er det de gør deroppe i Frederikshavn.

Anderledes ydmyg er hun, når det er hende selv og egne bedrifter, der skal tales om.

- Jeg gør jo bare det, jeg brænder for, og så det er jo imponerende, at folk ser på én på en anden måde, siger hun.

Hun har ingen forventninger til placeringen i den landsdækkende konkurrence, men håber at få en hyggelig aften.

- Og måske lige vise, at vi ikke er et udkantsområde, men vi kan godt heroppe, fastslår hun.

Det er 18. gang i træk, Årets Ejerleder kåres, og juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC, Årets Ejerleder 2019 og to erhvervsprofiler.

Tidligere har blandt andre Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S og Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS vundet titlen.

Se eller gense TV2 Nords indslag med Niels Ørskov, der vender tilbage til familievirksomheden kort tid efter sin søns død.

- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.