Melder socialt bedrageri til 3F
I Aalborg oplever fagforeningen 3F at flere og flere anmelder socialt bedrageri. I følge en psykolog skyldes de mange anmeldelser, at vi føler os snydt.
Det er ikke kun de sociale myndigheder der modtager anmeldelser om socialt bedrageri. Hos fagforeningen 3F i Aalborg er antallet af anmeldelser steget eksplosivt.
Virksomhedsledere, arbejdsgivere, medarbejdere og naboer. Der er ingen grænse for, hvem der kontakter 3F for at få sat en stopper for socialt bedrageri. Aalborg afdelingen modtager dagligt omkring 3 anmeldelser. Til sammenligning modtog de kun omkring en anmeldelse om ugen tilbage i 2008.
- Vi oplever, at både virksomheder, men også vores medlemmer er pressede på deres levebrød, og derfor får vi flere og flere anmeldelser, faktisk dagligt får vi anmeldelser på, at der går nogle, der ikke har rent mel i posen, siger formand for 3F Aalborg, Søren Elsberg, til TV2/Nord, og fortsætter;
- Vi kan godt mærke, at både virksomheder og vores medlemmer er pressede, for det er deres job det går ud over, og det er virksomhedernes indtjening det går ud over.
Ifølge psykolog Vita Hemdrup, er det en helt bestemt følelse, der får os til at anmelde vores medmennesker:
- Der er følelsen af at føle sig snydt, der får mange folk til at reagere, siger hun.
Hos 3F Aalborg, er de glade for, at der nærmest er gået sport i at anmelde sine medmennesker.
- Jeg synes, det er godt, så kan man jo se, det er et fælles problem, og så er det ikke kun os der råber op, nu er der også nogle andre grupper der begynder at råbe op, siger Søren Elsberg til TV2/Nord.