Myndigheder svigter kontrol med SAS
Hvert år snyder SAS tusindvis af forsinkede passagerer for millioner i erstatning. Og de har let spil. Myndighederne svigter nemlig deres kontrol af SAS - og når utilfredse passagerer klager er der ikke megen hjælp at hente.
Preben Bang Henriksen fra Aalborg har lagt sag an mod SAS for at få den kompensation han har krav på. Men inden han tog det skridt klagede han til Statens Luftfartsvæsen - men der var ingen hjælp at hente.
- Man henviser til at klage i Paris - på engelsk! Og der skal jeg hilse at sige, at der tror jeg bare ikke jeg er den eneste der står af. Det tror jeg de fleste mennesker gør, siger Preben Bang Henriksen til TV2/Nord.
Preben Bang Henriksen blev forsinket på en tur fra Nice, og Statens Luftfartsvæsen meddeler ham derfor, at der skal klages til de franske myndigheder.
Men i loven står der, at flypassagerer kan indbringe en klage, når den pågældende finder, at der er sket en overtrædelse af denne forordning i en hvilken som helst lufthavn beliggende på en medlemsstats område.
Hårdt presset indrømmer Statens Luftfartsvæsen da også, at de burde have klaget til de franske myndigheder - på vegne af Preben Bang Henriksen:
- I det her tilfælde har man jo henvendt sig her til os som det første sted, og vi har så videresendt klagen til det franske klageorgan, fordi flyvningen er udgået fra Nice.
- Spørgsmål: men I videresender den jo ikke, I siger at han selv skal sende den til dem.
- Ja, det kan man så sige, at i det her tilfælde har vi så gjort opmærksom på hvor klageorganet er henne. I andre tilfælde, hvor der er mulighed for det, der videresender vi den, forklarer Thorbjørn Ancher, informationschef i Trafikstyrelsen (tidligere Statens Luftfartsvæsen) til TV2/Nord.
Men det er ikke det eneste svigt af myndighederne.
I følge loven skal Statens Luftfartsvæsen sikre og overvåge at SAS overholder reglerne. Og SAS har blandt andet pligt til at informere alle passagerer skriftligt om deres rettigheder.
- Vi fik ingen information, og jeg har ikke grund til at tro at nogle af de andre 200 passagerer har fået det, forklarer Preben Bang Henriksen til TV2/Nord.
Preben Bang Henriksen fik på forlangende en folder fra SAS, men af den fremgår det ikke at han kan kræve kompensation - igen har myndighederne sviget deres tilsyn.
- Det er klart at hvis der er nogen der kan komme og fortælle os at der er sket en fejl i luftfartsselskabernes information, så vil vi selvfølgelig meget gerne høre om det, enten fra passagerer eller andre der har oplevet, sådan at vi kan sikre os at passagererne får de oplysninger de har krav på, siger informationschef Thorbjørn Ancher til TV2/Nord.