Nordjyder forkæler kæresten eller konen mest
Vi nordjyder er rigtig gode til at forkæle kæresten, hvis man skal tro en ny undersøgelse, der placerer Nordjylland som den landsdel, hvor man er bedst til at kere sig om sin partner.
Nordjyder er gode til at forkæle deres partner. Og det kan man se på antallet af skilsmisser, der ligger lavt.
Der skal ikke meget til, før opvasken bliver ordnet eller madpakken smurt med et smil. Og det er nordjyderne, der er bedst til det: at forkæle deres partner.
Indenfor de seneste tre måneder har 67 procent af folk nord for Limfjorden gjort noget ekstra på at glæde partneren. På Sjælland gælder det kun 54 procent af parrene, viser en undersøgelse, som TNS Gallup har gennemført for Nordea.
- Og noget rigtigt må de gøre i Nordjylland, for her er andelen, der ville ønske sig endnu mere opmærksomhed, også den laveste i hele landet. De er mest tilfredse, siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.
- Så noget tyder på, at investering i parforholdet i form af overraskelser betaler sig. Det bekræftes også af tal fra Danmarks Statistik, som viser, at risikoen for skilsmisse falder, jo længere vest for Storebælt folk bor, siger hun.
Sidste år blev 36.449 personer med en dansk adresse skilt. Det er en stigning på 20 procent i forhold til 2012, hvor 30.292 personer blev skilt. Det er samtidig det højeste antal skilte personer i de seneste otte år.
- Tallene viser også, at det højeste skilsmisseniveau er på Sjælland, hvor netop Nordeas undersøgelse afslører, at parrene er dårligst til at investere i parforholdet i form af overraskelser og oplevelser, siger Ann Lehmann Erichsen.
I Nordjylland blev 3592 personer skilt sidste år - tallet for Region Sjælland lå på 6161, viser tal fra Danmarks Statistik
Nordeas undersøgelse viser, at mænd lidt oftere overrasker partneren end omvendt, og mænd investerer også flere penge på overraskelser i parforholdet end kvinder.
Og der er plads til forbedringer - hele 60 procent af kvinderne ønsker, at partneren forkæler dem oftere.
- Men for mænd er det anderledes. Bare 39 procent mænd vil have mere opmærksomhed i form af overraskelser, mens 45 procent helst vil være fri for disse overraskelser i utide, siger Nordeas forbrugerøkonom.