Nordjyder og fynboer får hurtigere tog flere år før tid
Foto: TV2/NORD (Arkiv)
Partierne bag togfonden fremrykker projekter for 3,3 milliarder, så modernisering af jernbanen sker hurtigere.
Danskere over store dele af landet kan se frem til hurtigere tog endnu hurtigere end det ellers var aftalt af partierne bag den stor togfond, der for 27,5 milliarder kroner skulle modernisere og elektrificere det danske jernbanenet.
Transportminister Magnus Heunicke (S) har således samlet partierne bag projektet i en aftale, så en del af investeringerne bliver sat i gang, før det ellers var meningen. I alt bliver der rykket rundt på projekter for 3,3 milliarder kroner.
- Det betyder, at danskerne får hurtigere tog hurtigere. Og det giver også mere end 2000 arbejdspladser hurtigere, end vi ellers ville have fået dem, siger han.
Fremrykningen, som det teknisk hedder, skyldes, at Banedanmark og Trafikstyrelsen er kommet med en plan, som viser, hvordan og hvor hurtigt, det bedst kan betale sig at investere pengene.
Eksempelvis kan nogle af projekterne med fordel gennemføres, når der alligevel er banearbejde eller arbejde med signalerne i gang.
Strækningerne fra Langå til Aalborg - herunder den tiltrængte opgradering mellem Hobro og Aalborg - vil være færdig i 2019, altså op mod fem år tidligere end ellers beregnet.
Strækningen fra Køge Nord til Næstved vil være færdig allerede i 2016 - altså op mod otte år tidligere end planlagt - mens den nye bane over Vestfyn vil være færdig et enkelt år før tid, nemlig i 2023.
Ifølge Magnus Heunicke giver det hurtigere tog og hurtigere afgange tilsvarende antal år tidligere.
- I det øjeblik vi har fået elektrificeret jernbanenettet og gjort jernbanerne klar til hurtigere tog, skal vi udnytte den chance det er.
- Det er DSB's opgave at sikre det materiel, der skal til. Og det er også noget, vi behandler i kontraktforhandlingerne med DSB, siger Magnus Heunicke.
Ud over strækningerne i [color=#fe0000" size="2][color=#fe0000" size="2]Nordjy[/color][/color]lland, ved Næstved og på Fyn vil fremrykningerne også berøre regionalbanerne, stationen Aarhus H, Fredericia-Langaa, den nye bro over Vejle Fjord, samt Roskilde-Kalundborg.