Nordjyder og københavnere giver flest gode gaver
Flere og flere virksomheder dropper den traditionelle julekurv med vin og chokolade. I stedet vælger mange arbejdsgivere en godgørende gave, når ansatte og kunder skal have en hilsen til jul.
Sidste år blev "Giv en ged"- kampagnen en enorm succes for Folkekirkens Nødhjælp.
Cirka 900 virksomheder og institutioner gav geder, hønseflokke, kondomer og andre goder gaver.
- Sidste juls mest populære firmagave var afgjort en ged, men tallene fra i år peger i retning af en ny topscorer: Mikrolån på 300 kr., som hjælper kvinder i ulandene i gang med at starte egen virksomhed.
Det kan de danske virksomheder virkelig identificere sig med, så det er en meget populær gave i år, fortæller Mads Klæstrup Kristensen, kommunikationschef hos Folkekirkens Nødhjælp i en pressemeddelelse.
Mikrolån næste store dille
På baggrund af erfaringerne fra sidste år, har Folkekirkens Nødhjælp udviklet Giv en ged-kampagnen, med både små og store gaver, som er særligt målrettet virksomheder.
Det drejer sig om alt fra de omtalte Mikrolån til 300 kr. til årets store klimagave: en vindmølle til markoverrisling til 175.000 kr.
Nordjyder og københavnere fører an
Ifølge sidste års tal fordeler de godgørende firmaer sig nogenlunde jævnt over landet.
Dog skiller to grupper sig markant ud: Københavnerne og nordjyderne. De giver rigtig mange gode gaver.
- De godgørende julegaver er et særligt stort hit blandt virksomheder i kreative fag som arkitekter, reklamebureauer og fotografer. Alle typer af virksomheder er dog med på listen - også banker, børnehaver, slagterier og vævestuer, siger Mads Klæstrup Kristensen.