Nordjyder og københavnere giver flest gode gaver

Flere og flere virksomheder dropper den traditionelle julekurv med vin og chokolade. I stedet vælger mange arbejdsgivere en godgørende gave, når ansatte og kunder skal have en hilsen til jul.

Sidste år blev "Giv en ged"- kampagnen en enorm succes for Folkekirkens Nødhjælp.

Cirka 900 virksomheder og institutioner gav geder, hønseflokke, kondomer og andre goder gaver.

- Sidste juls mest populære firmagave var afgjort en ged, men tallene fra i år peger i retning af en ny topscorer: Mikrolån på 300 kr., som hjælper kvinder i ulandene i gang med at starte egen virksomhed.
Det kan de danske virksomheder virkelig identificere sig med, så det er en meget populær gave i år, fortæller Mads Klæstrup Kristensen, kommunikationschef hos Folkekirkens Nødhjælp i en pressemeddelelse.

<b>Mikrolån næste store dille</b>
På baggrund af erfaringerne fra sidste år, har Folkekirkens Nødhjælp udviklet Giv en ged-kampagnen, med både små og store gaver, som er særligt målrettet virksomheder.

Det drejer sig om alt fra de omtalte Mikrolån til 300 kr. til årets store klimagave: en vindmølle til markoverrisling til 175.000 kr.

<b>Nordjyder og københavnere fører an</b>
Ifølge sidste års tal fordeler de godgørende firmaer sig nogenlunde jævnt over landet.

Dog skiller to grupper sig markant ud: Københavnerne og nordjyderne. De giver rigtig mange gode gaver.

- De godgørende julegaver er et særligt stort hit blandt virksomheder i kreative fag som arkitekter, reklamebureauer og fotografer. Alle typer af virksomheder er dog med på listen - også banker, børnehaver, slagterier og vævestuer, siger Mads Klæstrup Kristensen.

Forsiden lige nu