Foto: Jens Skriver Steffensen

Nordjylland bagud: Kun halvdelen af os streamer

Det er populært at streame tv-programmer, som et supplement til det traditionelle flow-tv. Tjenesterne er mest populære i hovedstadsområdet.

Når en tv-seer logger på en streamingtjenester som Netflix, Viaplay eller HBO, så er der størst sandsynlighed for, at det er en københavner og mindst sandsynlighed for, at det er en nordjyde.

Det viser resultatet af en ny rundspørge, som YouGov har foretaget for Boxer, hvor 2010 danske tv-seere er blevet spurgt til deres tv-vaner.

Resultatet viser, at 62 procent af tv-seerne i hovedstadsområdet benytter streamingtjenester. Til sammenligning er det kun halvdelen af de nordjyske tv-seere, som benytter sig af streaming. Den anden halvdel svarer, at de ikke ved, hvad det er, eller at det ikke er noget for dem.

Antallet af tv-seere i de resterende tre regioner Syddanmark, Midtjylland og Sjælland, som benytter sig af streaming, placerer sig på henholdsvis 58, 55 og 53 procent.

De fleste benytter primært tjenesterne som et supplement til det traditionelle flow-tv. Kun otte procent helliger sig fuldstændigt til tv-streaming.

Det overrasker ikke hos Boxer TV, som er en af de danske tv-udbydere. Marketingchef Philip Philipson kan sagtens genkende billedet.

- Streaming opfattes ikke som en erstatning for flow-tv. Det er et mønster, som vi også kender fra vores egne tv-kunder. De begynder i højere grad at skræddersy deres egne tv-pakker med specifikke flow-tv kanaler, og så supplerer de med en streamingtjeneste eller to, siger Philip Philipson.

Det er især unge mennesker, som benytter sig af tjenesterne, og det er der en simpel grund til, hvis man spørger medieforsker Thomas Bjørner fra Aalborg Universitet.

- Meget af indholdet på tjenesterne er serier, som typisk henvender sig til unge mennesker, og derfor er det naturligt, at de streamer meget. En anden populær genre på disse tjenester er børne-tv. Det er ikke sikkert, at der lige er noget i fjernsynet, når børnene skal se tv, og så er det jo let at sætte fx. Netflix eller YouTube på iPaden, siger Thomas Bjørner.

Medieforskeren fortæller, at danskerne ser mere tv, end de gjorde for 10 år siden. I gennemsnit ser hver dansker to timer og 53 minutters tv om dagen.