Nordjylland imod kørselsafgift
Foto: Ib William Christensen
Virksomheder i yderområderne bliver særligt hårdt ramt af kørselsafgiften, som regeringen vil indføre. På grund af beliggenheden og de lange transportafstande bliver Nordjylland blandt taberne.
På grund af beliggenheden og de lange transportafstande bliver Nordjylland blandt taberne, når regeringen fra 2015 indfører en kørselsafgift.
-Jeg synes det er en skat på udkantsdanmark, fordi det jo rent faktisk er sådan, at de fleste produktionsvirksomheder ligget i udkantsdanmark, siger Peter Høy, der er Fabriksdirektør hos Martin i Frederikshavn.
Hos Martin viser beregningerne, at transportomkostningerne vil stige med cirka ti procent, når den nye afgift kommer.
- Da vi ligger næsten nordligst muligt i Nordjylland, så betyder det selvfølgelig, at vi er nogle af dem, det kommer til at gå værst ud over, siger fabriksdirektøren.
Vognmandsfirmaet C. J. Transport i Frederikshavn har også regnet på omkostningerne ved transportafgiften. For firmaets 30 lastbiler i Vendsyssel bliver det 225.000 kr. pr. bil.
- Så vil det jo afstedkomne, at vi bliver nødt til at sende en ekstraregning til kunderne på cirka 7 mio kr. for vores 30 biler, siger vognmand Christian Jensen.
-Det er helt ude af proportioner i forhold til det, vi har betalt tidligere. I dag betaler vi 15.000 i vejafgift pr. lastbil, siger han.
Både Fabriksdirektøren fra Martin og vognmanden appelerer derfor nu til de nordjyske politikere om at trække i nødbremsen.
- Jeg håber, at borgmestrene heroppe, for landsdelens skyld, vil stå sammen over for Christiansborg og forklare dem, at det her er en rigtig dårlig idé for Vendsyssel, siger Peter Høy fra lysfabrikken Martin.
Borgmester i Frederikshavn Lars Møller (V) siger til TV2/Nord, at han snarest vil tage problemet op med sine borgmesterkollegaer i både Nord- og Vestjylland.
Lars Møller vil tage initiativ til en fælles henvendelse til politikerne på Christiansborg.