Nyt, nordjysk webkoncept skal gøre det nemmere at finde en billig bil. Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix

Nordjysk koncept lader forhandlerne kæmpe om kunderne - det giver billigere biler

Ny hjemmeside vender bilhandler på hovedet. Nu er det sælgerne der skal kæmpe om at tilbyde bedste pris.

En nordjysk iværksætter gør det billigere at købe en ny bil via hjemmesiden carshopper.dk. 

Hans idé om at sætte et bilønske i udbud, hvorefter landets bilforhandlere kan kæmpe om at tilbyde kunden den bedste pris, er nærmest en omvendt handel, hvor det ikke er køberens forhandlingsevne, der kommer i spil. 

Det skaber en helt ny dagsorden i bilbranchen, idet forhandlerne også kan gå ind på udbuddet og underbyde hinanden – til kundens fordel. Carshopper.dk er samtidig også en udvidelse af forhandlernes normale kundeområde, da de pludselig får mulighed for at byde på bilønsker fra hele Danmark og ikke kun deres eget geografiske område. 

Millioninvestering fra Just-Eat-stifter

Og den idé har fået investorerne til at spytte penge efterdet endnu ret uprøvede koncept, hvor omkring 50 købere i årets første to måneder har fået besparelser i størrelsesordenen på 15.-20.000 kroner på en bil.

- Samlet set har vi høstet en syvcifret investering, og det gør, at vi nu kan sætte fuldt tryk under vores udrulning og videreudvikling af konceptet, siger Lasse Overgaard Nielsen, adm. direktør i Carshopper.dk A/S.

Samlet set har Carshopper høstet en millioninvestering fra blandt andre medstifter af Just-Eat-kæden, Henrik Nordby Østergaard og Erhvervshus Nordjylland. 

- Konceptet er skalerbart, nytænkende og til både forbrugernes og forhandlernes klare fordel. Derfor tøvede jeg ikke et sekund med at stille en investering til rådighed for virksomhedens fortsatte ekspansion, siger Henrik Nordby Østergaard.

Ingen købetvang

Det er ikke let at købe bil - og det er endu sværere at sammenligne to biler direkte. Selvom to biler er identiske på overfladen kan motoren, udstyret og alt muligt andet variere - og så bliver det som at sammenlige æbler og bananer, når der kommer gode priser fra forhandlerne.

- Vi gør rigtig meget ud af at forventningsafstemme med kunderne inden vi sender en bil i udbud. Hvad er det for noget udstyr de vil have? Og hvilken pris vil de gerne betale? For selvom forhandlerne har noget at give af er det ikke realistisk at få en ny microbil til halv pris, og det fortæller vi kunderne inden udbuddet kommer ud, forklarer Lasse OverGaard Nielsen fra Carshopper.

Han tilføjer at der naturligvis ikke er købetvang, når en budrunde er overstået. Hvis ikke man vil betale prisen for bilen, forlader man bare "butikken".

- Vi samler på tilfredse kunder, så vi lader ikke folk tro, at de kan få en større besparelse end det er realistisk, men når det kommer til stykket er vi jo bare mellemmand - handlen foregår mellem kunden og forhandleren, siger Lasse Overgaard Nielsen videre.

Hvad er din tid værd?

Direktøren for det nordjyske selskab fortæller, at Carshopper i første omgang havde en forretningsmodel hvor de prøvekørte biler for kunderne og lavede en detaljeret rapport med de fejl og mangler en brugt bil havde.

- Men det var en virkelig dårlig idé, viste det sig - og så skiftede vi spor til den nuværende model som virkelig viser sit værd nu.

Besparelsen ved et køb af en ny bil lander på op mod 20.000 kroner og hvis man har evnerne og gå-på-modet tror Lasse Overgaard Nielsen sagtens, at man kan opnå den samme besparelse uden Carshoppers hjælp. 

- Ja, det tror jeg sagtens man kan, men man skal være en hård forhandler og så skal man jo lægge nogle timer i at ringe frem og tilbage til de forskellige forhandlere, så man skal også gøre op med sig selv, hvad ens egen timepris er, når besparelsen skal beregnes og slutsedlen skrives under.