Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nordjyske patienter: Behandling, pleje og personale er i top

Foto: TV2/NORD (Arkiv)

714 fødende kvinder er blevet spurgt ind til deres fødselsforløb. Her svarer 91 procent, at de i høj eller meget høj grad er tilfredse med fødselsforløbet – og igen er det personalet, der får de største roser med på vejen.

De nordjyske patienter er meget tilfredse med behandlingen og plejen på hospitalerne – og de er endnu mere tilfredse med personalets venlighed. Det viser resultaterne fra en netop offentliggjort landsdækkende undersøgelse.

Der er høj tilfredshed med behandlingen og plejen på de nordjyske hospitaler. Det viser en landsdækkende undersøgelse, som har taget temperaturen på patienternes oplevelser med sundhedsvæsenet i Region Nordjylland.

Eksempelvis er over 9 ud af 10 patienter med fysiske sygdomme i høj eller meget høj grad tilfredse med den behandling og pleje, som de har modtaget på de nordjyske hospitaler.

- Det er fantastisk, at langt størstedelen af de mange tusinde patienter, der er i kontakt med hospitalerne hvert år, oplever at kerneopgaven i så høj grad bliver løst tilfredsstillende – nemlig at der sikres en god og rigtig behandling og pleje, siger formanden for Patientudvalget i Region Nordjylland, Henrik Buchhave (Venstre).

De 16.325 somatiske patienter, som er blevet spurgt i undersøgelsen, er patienter, som er blevet behandlet både ambulant, akut eller med en indlæggelse på Aalborg Universitetshospital og Regionshospital Nordjylland i løbet af efteråret 2018.

Personalet roses til skyerne
Udover tilfredsheden med plejen og behandlingen, er der især ét punkt, hvor der er en stor og gennemgående tilfredshed at spore: Empatien hos sundhedspersonalet. Over 95 procent af de adspurgte patienter mener, at personalet i høj eller meget høj grad er både venligt og imødekommende.

- Jeg kan ikke rose personalet nok. De var der, så snart der var brug for det, og de var meget nærværende og opmærksomme, skriver en af patienterne eksempelvis i et svar.

For koncerndirektør i Region Nordjylland, Anne Bukh, betyder det rigtig meget, at patienterne udviser så stor taknemlighed og glæde over for personalet.

- Det er en stor anerkendelse af vores personale. De kan være stolte af det her resultat. Rigtig mange svar fra undersøgelsen giver det samme billede af, at vi har et kompetent og vellidt personale, som hver dag yder en stor indsats for patienterne, siger Anne Bukh.

18.000 har svaret – de fleste er glade
Lidt over 18.000 nordjyske patienter har deltaget i den årlige Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), der udover somatiske patienter også dækker over fødende kvinder og patienter i psykiatrien.

Hovedresultaterne viser, at langt størstedelen af patienterne har et meget positivt samlet indtryk af deres indlæggelser og ambulante forløb. Langt hovedparten af de adspurgte svarer, at de i høj eller meget høj grad er tilfredse med det samlede forløb.

Men der er også plads til forbedringer. Blandt andet viser undersøgelsen, at mange af de somatiske patienter ikke føler sig som en del af behandlingen. Eksempelvis mener mange af patienterne ikke, at personalet spørger ind til patientens egne erfaringer med sygdommen eller håndtering af sygdommen.

Ifølge Henrik Buchhave er resultaterne derfor også klare: Man er ikke nødvendigvis altid lige gode til at kommunikere med patienterne om deres sygdomme.

- Her skiller vi os negativt ud, og det er klart, at det er noget vi nu vil have fokus på. Vi skal lære af de ting, som patienterne svarer i den her undersøgelse. Det er ikke bare en måling, men et vigtigt redskab, som hospitalerne bruger til at blive endnu bedre til gavn for de nordjyske patienter. Det er et vigtigt, at patienterne bliver inddraget i videst mulige omfang, siger Henrik Buchhave (Venstre).

Psykiatriske patienter oplever stor grad af medinddragelse
Den store landsdækkende undersøgelse beskæftiger sig også med psykiatrien i Nordjylland. Her er billedet det samme: Patienterne er tilfredse med personalet, plejen og behandlingen og langt størstedelen af de psykiatriske patienter har en høj grad af tilfredshed med deres forløb hos Psykiatrien i Region Nordjylland.

Men samtidig viser undersøgelsen, at de psykiatriske patienter i højere grad oplever at både patienter og pårørende bliver inddraget i behandlingen. Det glæder formanden for Psykiatriudvalget i Region Nordjylland, Jette Ramskov (Socialdemokratiet).

- Det er et stort fokusområde for Psykiatrien at sørge for, at både den indlagte og pårørende i høj grad bliver hørt. Det kan gøre en stor forskel for behandlingen, hvis man som personale sørger for at lytte og inddrage. Derfor glæder det mig, at meget mere end 9 ud af 10 svarer, at de er med til at træffe beslutninger om både undersøgelser og behandlinger, siger Jette Ramskov.

Ikke alene føler patienterne, at de er med til at træffe beslutninger – næsten lige så mange svarer, at deres pårørende inddrages i det omfang, som de har behov for. Tallene gælder for de psykiatriske voksne patienter, som er blevet behandlet ambulant eller har været indlagt.

Også 714 fødende kvinder er blevet spurgt ind til deres fødselsforløb. Her svarer 91 procent, at de i høj eller meget høj grad er tilfredse med fødselsforløbet – og igen er det personalet, der får de største roser med på vejen.

- De er utroligt hjælpsomme, omsorgsfulde, lydhøre og fagligt dygtige. De har været afgørende for, at jeg er kommet godt igennem mine fødselsoplevelser, som en af de adspurgte kvinder formulerer det.

93 procent af de fødende mener i høj eller meget høj grad også, at der under fødslen var en jordemoder til stede i det omfang, som de havde brug for.


Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

Prisen slår rekord - det bliver endnu dyrere end det var under energikrisen.

Torsdag når elprisen højere op end den var under energikrisen i 2022.

Prisen peaker mellem klokken 17.00 og 18.00, hvor prisen kommer til at ramme 6,98 øre/kWh - og det er uden afgift og moms. Når det lægges oven i bliver prisen omtrent 10 kroner mer kWh.

Så meget koster det

  • En omgang tørring i tumbleren: Cirka 46,53 kroner for en gennemsnitlig tumbler.

  • En times brug af ovnen: Cirka 25,85 kroner for en gennemsnitlig ovn.

  • En vask i en ikke alt for gammel vaskemaskine: Cirka 7,2 kroner.

  • En opvask i opvaskemaskinen: Cirka 9,8 kroner

Priserne i beregningen her er med afgift og moms, og kommer fra selskabet N1. Prisen bliver 10,34 når det er dyrest.

- Lige nu er der næsten ingen vind over Europa, samtidig er det både mørkt og koldt, og vi bruger derfor meget energi. Det er dog også vigtigt at sige, at vi ikke er samme sted som under energikrisen, det er en uheldig kombination af lav produktion af vedvarende energi og høj efterspørgsel i kortere perioder, som rammer os i disse dage, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.

Ifølge Norlys har elprisen i snit været mindre end 50 øre per kWh, men siden august er den pris steget.

Prisen ser dog ud til at falde igen samtidig med, at der meldes om mildere temperaturer i vejret.

- Men får vi pludselig 14 dage i stræk med hård kulde, og der skal trækkes på de europæiske gaslagre, som ovenikøbet er mindre fyldte i år sammenlignet med sidste år, kan det selvfølgelig ændre sig, men som tingene ser ud nu, ser priserne ud til at falde de kommende uger, siger Mads Brøgger.


En ny købmand tror på projektet, og byen glæder sig over nu at have nok penge, til at redde købmanden.

Købmandsbutikken i Ravnkilde er reddet. Det er lykkes en lokal støttegruppe at samle over 800.000 kroner ind - og dermed har de nu sikret, at byens købmandsbutik kan genåbne.

- Det var en kæmpe, kæmpe, kæmpe god nyhed, lyder det begejstret fra Kirsten Baisgaard, der er formand for forsamlingshuset i Ravnkilde.

I slutningen af september måtte den daværende ejer opgive at drive købmandsbutikken.

Lige siden har borgergruppen Købmandsgruppen forsøgt at samle penge nok ind til, at de kunne genåbne købmandsbutikken.

Tror på butikkens overlevelse

Onsdag aften var der samlet 830.000 kroner, og dermed nok til, at butikken kan genopstå.

- Jamen, det er jo helt vildt. Det bliver hårdt, men også virkelig lærerigt og sjovt, er jeg sikker på, siger Lisa Norman, der er den kommende købmand i Ravnkilde.

Købmandsgruppen håber, at borgerne i byen er klar til at støtte butikken, når den åbner.

- Jeg håber og tror jo, at det er gået op for os alle sammen, at det ikke er nogen selvfølge, at vi har en købmand i byen, lyder det fra Kirsten Baisgaard.

Den kommende købmand er heller ikke i tvivl om, at butikken nok skal klare sig.

- Vi har lavet nogle analyser og fået Dagrofas hjælp til at lave nogle analyser omkring, om den her kan køre rundt i byen. Og det kan den. Så det er jeg slet ikke bekymret for, siger Lisa Norman.

”Købmandsgruppen” håber, at købmandsbutikken bliver klar til at genåbne til maj.


Overtog sin første frisørsalon som 24-årig: Nu har han overtaget sin tredje

Anders Blaabjerg på 25 år er indehaver af tre frisørsaloner i Jylland. Han overtog den første, da han stadig var elev. Det skulle medarbejderne lige vænne sig til.

Det tog et par søvnløse nætter, før Anders Blaabjerg blev overtalt til at skifte sit erhverv til frisør.

I en alder af 20 år kunne den unge mand skrive salgsassistent på CV'et med et job i Føtex. Der gik ikke lang tid, før flere af frisørerne i Thisted var efter den nyuddannede.

- Da Kristian Berthelsen (tidl. ejer af ZoombyZoom Thisted) tog fat i mig, var han den anden frisør. Så måtte jeg forsigtigt lukke den ene dør for at åbne døren som frisør, fortæller Anders Blaabjerg, der til daglig er chef for tre ZoombyZoom-saloner i Jylland.

Døren til frisørverdenen blev åbnet - og der gik ikke lang tid, før flere muligheder stod på dørtrinet.

- Det har altid været lidt en joke, at den skulle være min en dag. Og så kom muligheden, fortæller den 25-årige indehaver.

Anders Blaabjerg var ikke færdiguddannet, da han pludselig gik fra at være elev til chef på en juleferie. Det var et skifte, som både han og hans medarbejdere skulle finde sig til ro med.

- I starten skulle man lige vænne sig til det at have en chef, der er 25 år, når man selv er over, fortæller Maja Ravn Madsen, der har arbejdet som frisør i ZoombyZoom i Thisted i seks år.

Foto: Josephine Hartvig / TV MIDTVEST

Det var et 'match made in heaven', at Anders Blaabjerg valgte at gå frisørens vej. Derfor betyder det ikke så meget, at arbejdstimerne fylder det meste af dagen.

- Jeg har et drive uden lige. Så jeg ved ikke, hvem der stjæler mit ur, når klokken pludselig er 11 om aftenen, og jeg startede klokken otte om morgenen, fortæller den unge iværksætter med et smil.

Kunderne undrede sig heller ikke, da Anders Blaabjerg pludselig var chef.

- Han er stadig bare Anders. Jeg tror, det ligger naturligt til ham, for det var den mulighed, der bød sig, fortæller Hanne Fårup Rasmussen, der til daglig er fagligkonsulent i FOA og har haft Anders Blaabjerg som frisør, siden han startede som elev i forretningen i 2020.

Selvom den unge chef kun er 25 år, så generer alderen ham ikke spor.

- Jeg er lidt en gammel mand i en ung krop. Det tror jeg også, de andre vil sige her, griner Anders Blaabjerg.

Frisørsalonen i Fredericia er den sidst tilkomne i den begyndende perlerække, som Anders Blaabjerg har startet. Han overtog forretningen tilbage i maj, hvor det kun var få måneder siden, at han havde fået ansvaret for frisørsalonen i Aalborg. Derfor klapper den unge mand hesten og holder sig til sine tre nuværende forretninger.

- Aldrig sig aldrig selvfølgelig. Men der har været fart på det sidste stykke tid, så for nu er der ikke flere ting i støbeskeen, fortæller Anders Blaabjerg, mens han ordner håret på Hanne Fårup Rasmussen.


Lige ved og næsten: Aalborg snupper sejren til sidst

Alt blev afgjort i kampens døende minutter, da Aalborg Håndbold onsdag besejrede TMS Ringsted med 35-32.

Nogle hurtige og hasarderede beslutninger resulterede i, at gæsterne fra TMS Ringsted fik bragt sig hurtigt i front. 

Aalborg-spillerne fik dog hurtigt indhentet dem igen, og efterfølgende bragt sig foran. 

Men flere uskarpe afleveringer og dårlige beslutninger fik gæsterne i hælene af hjemmeholdet igen.

Selvom hjemmeholdet førte med tre mål ved pausen, så fik gæsterne hurtigt spillet sig tilbage og indhentede igen aalborgenserne. 

Generelt var det et uskarp Aalborg håndbold-hold, der var mødt op onsdag aften. Heldigvis for hjemmeholdet tog målmand Niklas Landin en for holdet, og stod for flere redninger, der holdt aalborgenserne i front.

Men gæsterne holdt ved, og med 10

Minutter igen, var stillingen 29-29.

Kampens sidste minutter blev spændende. Mens Aalborg Håndbold fortsatte med at lave fejl, formåede gæsterne at presse på, og hele tiden være blot et mål efter. 

Til sidst lykkedes det dog Aalborg håndbold at hive sejren hjem. 

Med onsdagens kneben sejr, lykkedes det Aalborg Håndbold at hive den niende sejr i streg i hus. 


Kan ikke få fat på lægen - udskældt lægehus er igen i problemer

Foto: Mie Skjødt Nielsen / TV2 Nord

Problemet skulle være løst nu. Men lægehuset ønsker ikke at stille op til interview.

- Sådan kan man ikke behandle folk. Det er et helt område, lyder det fra en frustreret Kim Kronborg fra Fjerritselv.

Flere nordjyder sim Kim har i løbet af ugen oplevet problemer, når de har forsøgt at komme igennem Alles lægehus.

Over hele landet har det været et problem på grund af en fejl i deres IT-system. Kim Kronborg skulle mandag have taget en blodprøve fordi han har lidt forhøjet blodtryk, for at finde ud af om han kunne få noget andet medicin - men onsdag har han stadig ikke kunnet få en tid.

- Herregud! Det kan jo ikke passe, at man ikke kan få tager en blodprøve eller ikke kan komme til sin læge, bare fordi computeren falder ud. Så må de gøre et eller andet, siger han til TV2 Nord.

Vil væk fra Alles Lægehus

TV2 Nord tog ud til lægehuset i Fjerritslev. Der var patienter derinde, men alt foregik manuelt og ingen ønskede at udtale sig til TV2 Nord.

Alles Lægehus ønsker ikke at stille op til interview, men skriver til TV2 Nord, at de har oplevet et større IT-nedbrud, som har givet udfordringer i klinikkerne. Og at det nu er løst.

Selvom problemerne er løst, er Kim Kronborg stadig godt træt af Alles lægehus.

- Så snart jeg får en chance, og der kommer nogle læger her i nærheden, og det har jeg hørt, at der bliver udvidet i Løgstør, så flytter jeg. Jeg vil ikke være i noget, der hedder Alles Lægehus mere, siger han.

Region Nordjylland ønskede ikke at stille op til interview, men skriver i et skriftligt svar, at de er opmærksomme på udfordringerne.