Nordjyske toge på vej til nordjyderne
Nordjyske Jernbaner overtager regionaltogsdrift fra DSB
Fra sommeren 2017 stopper DSB driften af regionaltog i Nordjylland. Fremover kører Nordjyske Jernbaner med passagererne
Tre ud af tretten nye togsæt er netop ankommet til Nordjyske Jernbaners remise i Hjørring.
De blå dieseltog kommer fra en fabrik i Tyskland og de tretten nye tog bringer firmaets flåde op på 21 tog.
- Det bliver en tredobling af de kilometer, vi kører hvert år og en fordobling af firmaet generelt, så det er en ordentlig mundfuld, konstaterer administrerende direktør Peter Hvilshøj fra Nordjyske Jernbaner, da han torsdag viser de nye tog frem for TV2 Nord.
Togene ligner de eksisterende til forveksling, men der er tale om en ny og forbedret version. Hvert tog har knap 150 siddepladser og lige så mange ståpladser. Der er plads til passagerernes cykler og handicapvenlig adgang for kørestolsbrugere. Også på toilettet er der forskel at spotte. Toilettet er så stort, at der både er plads til en kørestol og to hjælpere på én gang.
- Det har været vigtigt med en togmodel, som vi ved er afprøvet og virker fra starten af. Det gør modellen her, som er en af de mest udbredte i Europa. Nu skal vi bare lige klargøre og modificere med trådløst internet og den slags, før de nye tog begynder at glide ind i driften, forklarer Peter Hvilshøj.
På Hjørring Station hilser passagererne nyheden om, at DSB stopper til fordel for Nordjyske Jernbaner velkommen:
- Det gør mit liv meget lettere, for jeg skal ofte til Aalborg, lyder det fra Rosmarie Nielsen fra Løkken.
Hun bakkes op af Rolf Munk som ofte kører turen til og fra København.
- Det bliver godt med nyt materiel, for som passagerer oplever vi meget ofte store forsinkelser, fordi DSB’s togsæt bryder ned.
Når Nordjyske Jernbaner overtager regionaltogsdriften 1. juli 2017 øger de ved samme lejlighed antallet af afgange med 20 procent.