Nordjyske vognmænd taber penge
Det koster nordjysk vognmand masser af ordrer, at udlændinge kører lastbil i Danmark
De nordjyske vognmænd føler sig hårdt ramt af konkurrencen med løn og arbejdsvilkår langt under danske forhold.
TV2Nord kunne mandag fortælle, hvordan den ulovlige, udenlandske lastbilkørsel fortsætter. Christian Jensen er vognmand og kører kun med danske chauffører, men ifølge ham selv holder det hårdt at drive en forretning på den måde
-Vi har mistet 25 procent af indtjeningen det seneste år. Hvis det bliver ved, så ender vi med et nul om nogle år. Det er efterhånden svært at holde fanen højt, men vi kører kun med danske chauffører eller i hvert fald med chauffører, der taler dansk og får løn efter dansk overenskomst, siger Christian Jensen, indehaver af Fiskelogistik Gruppen i Frederikshavn.
Over tusind danske chauffører har ifølge fagforeningen 3F mistet deres arbejde på grund af den udskældte cabotagekørsel - en regel, der betyder, at en udenlandsk lastbilchauffør har lov til at tage tre ture mere her i landet, når han først er i Danmark med et læs varer. Problemet bliver endnu større, når cabotagekørslen bliver ulovlig med flere end de tilladte tre ture indenfor Danmarks grænser
Nordjyllands Politi kalder det umuligt at kontrollere cabotagekørslen 100 procent med de ressourcer, der er til rådighed.
Den ulovlige lastbilkørsel skader de vognmænd, der holder loven, men ifølge Christian Jensen er de tre tilladte ture også alt for mange. Ifølge vognmanden kan et lille land som Danmark slet ikke holde til den EU-forordning uden at det går hårdt ud over deres egne.
-En tur er rigeligt. Derefter må de køre tilbage til hjemlandet, siger Christian Jensen.
Netop i dag kommer Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti med et bud på at få strammet reglerne for den omdiskuterede cabotagekørsel. Blandt andet vil man have indført, at der højst må parkeres et døgn samme sted.