Nu bliver det dyrere at sende et brev
Foto: Post Danmark
Der skal flere frimærker på brevet til nytår. Post Danmark sætter prisen op på posten.
Danskerne sender færre og færre breve. Siden årtusindeskiftet er godt to ud af tre breve forsvundet fra det danske brevmarked. Og det er de færre breve, der får Post Danmark til at ændre sine priser.
Når juleposten er delt ud, stiger priserne. Med virkning fra 1. januar kommer det til at koste 10 kroner at sende et frimærkefrankeret standard A-brev, hvilket er en krone mere end i dag.
Vælger man i stedet at sende brevet som B-post, slipper man med at skulle betale 50 øre mere, da det kommer til at koste syv kroner at sende denne type brev, oplyser Post Danmark.
- Vi har mange af de samme serviceforpligtigelser som tidligere, men der er færre breve til at betale for, at vi udfører dem, siger Morten O. Nielsen, kommunikationschef i Post Danmark, om forhøjelsen.
- Selvom vi har effektiviseret og rationaliseret, betyder det, at hvert enkelt brev skal betale en større del af de faste omkostninger, der er forbundet med at drive et fintmasket distributionsnet, siger han i en pressemeddelelse.
Også erhvervslivet skal betale mere. Her hæves priserne med i gennemsnit 3,35 procent.
Faktisk sendes der i forhold til år 2000 godt en milliard færre breve i dag. Alene i første halvår af 2014 er brevmængden faldet med 11 procent. Og Post Danmark følger brevmængden tæt, når kommunikationen mellem det offentlige og borgerne gøres digital 1. november.
- Men selvom antallet af breve er faldet, så vil der fortsat være et stort brevmarked i Danmark, siger Morten O. Nielsen.
Han peger på, at det dels er den stigende e-handel, der giver posten travlt med flere pakker og tunge breve. Også erhvervslivet bruger fortsat breve - de såkaldte direct mails, som er breve med reklamer, kundeinformation eller markedsføringsmateriale.
Post Danmark vil omdele en prisinformation til samtlige husstande, der ikke er tilmeldt Nej tak til reklamer-ordningen, når årsskiftet nærmer sig.
/ritzau/