Nye skinner i Vendsyssel
Jernbaneskinner og sveller bliver lige nu skiftet ud i det meste af Vendsyssel, i det som Bane Danmark selv betegner som et af deres største projekter i nyere tid.
Jernbaneskinner og sveller bliver lige nu skiftet ud i det meste af Vendsyssel, i det som Bane Danmark selv betegner som et af deres største projekter i nyere tid.
I alt skal der skiftes 75 kilometer skinner og 140.000 sveller, og det er et arbejde der tager det meste af efteråret. Når sporene er færdige er det ikke kun passagerne der vil kunne mærke det.
- Naboer vil også opleve mindre støj på grund af færre svejsninger og mindre støj fra hjulene, siger Ole Baungaard Jacobsen, byggeleder hos BaneDanmark til TV2/NORD.
Arbejdet ved overskæringer og på stationerne foregår manuelt. Ude på strækningerne er det meningen at et sporskiftetog skal gøre arbejdet, men den er forsinket.
- Den skulle jo være kommet fra syd, men Limfjordsbroen er jo lukket, så den bliver sejlet over fra Göteborg, siger Ole Baungaard Jacobsen, byggeleder hos BaneDanmark til TV2/NORD.
De nye skinner er større end de gamle, og togene kan køre hurtigere på dem, men det kommer ikke til at ske lige med det samme.
- I første omgang, så holder vi fast ved den hastighed vi havde før man byggede om. Men der er nogle hastighedsnedsættelser på strækningen, som følge af det nedslidte skinnenet, som kan ophæves. Derved kommer man til at føle, at man køre hurtigere, men generelt bliver hastigheden ikke hævet, siger Ole Baungaard Jacobsen, byggeleder hos BaneDanmark til TV2/NORD.
Efter planen skal togene begynde at køre på de nye skinner den 29. oktober i år.