Optimisme i nordjysk turisterhverv

Fårup Sommerland er en af Nordjyllands store turistattraktioner, og parken er en del af det fælles nordjyske samarbejde, der skal sælge Nordjylland som samlet destination. Foto: Tv2nord.dk

VisitNordjylland og den nordjyske turistbranche er gået sammen i en stor kampagne for at lokke flere turister til Nordjylland. Og det ser ud til at virke.

De sidste par år har været en smule sløje for turismen i Nordjylland. Faldende overnatningstal har ramt landsdelen, men nu er der igen optimisme.

VisitNordjylland har foretaget en undersøgelse blandt regionens overnatningssteder, og her melder mere end halvdelen af de adspurgte om fremgang i løbet af de seneste tre måneder, sammenlignet med samme periode i 2013.

Ligeledes svarer mere end 50 procent, at de også kan se en stigninger i antallet af bookinger de næste tre måneder frem, når man sammenligner med samme periode i 2013.

Det er blandt andet en stor, fælles kampagne, der får æren for fremgangen. Her er VisitNordjylland gået sammen med en lang række aktører inden for turismeerhvervet i Nordjylland. I stedet for at brande sig hver for sig, er destinationer og attraktioner i det nordjyske blevet enige om at skyde penge i en fælles kampagne for at sælge hele Nordjylland som destination.

Blandt andet Fårup Sommerland og feriehusudlejningen Feriepartner i Blokhus melder om, at man allerede kan se en effekt, både i kraft af en mindre stigning og at det er en del ikke-nordjyder, der holder sommerferie i regionen.

Kampagnen har i første omgang fokuseret på danske turister, men det er planen, at den næste år skal udvides, så man også tiltrækker flere nordmænd, svenskere og tyskere.

Forsiden lige nu