03:15

Foto: Michael Andersen

1 af 2

Over 3000 kilometer på literen

Det handler om at køre længst på literen, når Aalborg Universitet midt i maj deltager i Shell Eco-Marathon i Holland.

Det er ikke første gang, de studerende er med i konkurrencen.

De studerende fra AAU har tidligere vist, at de er gode i disciplinen, og i år udfordrer de sig selv endnu mere ved også at stille op i en helt ny klasse, og det i en bil hvor mange af delene ikke er hverken støbt eller lavet i stål, men derimod printet ud.

Det var egentligt bare meningen, at den hjemmelavede 3D-printer skulle bruges til at printe modeller af reservedele i plastik, men de printede dele har overrasket de omkring 20 studerende og ansatte på AAU, der arbejder med at gøre to biler klar til deltagelse i løbet i Rotterdam i Holland, hvor studerende fra mange lande mødes for at konkurrere om at køre længst på, hvad der svarer til en liter benzin.

- Vi havde regnet med bare at printe prøver ud og så derefter få lavet delene i aluminium, men plastikdelene har vist sig at være temmelig holdbare, så mange dele kan vi faktisk printe ud og bruge, som de er, og det gør selvfølgelig, at vi sparer en masse tid, når vi som i år udvikler en helt ny bil, som minder mere om "rigtig" bil end den bil, vi har haft med de seneste år, siger ph.d.-studerende Kristian Kjær Justesen, som sammen med en anden ph.d.-studerende, Simon Sahlin, og lektor Søren Juhl Andreasen leder Team Aalborg Energy, som holdet kalder sig.

De seneste fire år har holdet stillet op med en bil, hvor chaufføren ligger helt ned. En opdateret version af den bil kommer også med i år, men holdets helt store projekt i år er udviklingen af en helt ny bil, som minder mere om en "rigtig" bil, hvor chaufføren sidder op. En anden ændring er, at bilen på hver omgang på banen skal stoppe fuldstændig og så accelerere igen.

- Det handler jo om at køre længst muligt på mindst mulig energi, så derfor skal vi genvinde bremseenergien, så vi kan bruge den energi til at komme op i fart igen. Der er mange udfordringer ved at stille op i en helt ny klasse, men jeg er overbevist om, at vi nok skal få bilen godkendt og gennemføre løbet. Den erfaring, vi har fra arbejdet med den første bil, vil klart komme os til gode, siger Kristian Kjær Justesen, som er en erfaren eco-race-deltager.

I dag fik han mulighed for at diskutere printede reservedele, brændstoføkonomi, aerodynamik og meget mere med en berømt racerkører, der kom forbi universitetet i dag.

Casper Elgaard, som flere gange har kørt Le Mans og nu primært kører i Danmarks nye topklasse, Danish Thundersport Championship, kiggede i dag forbi for at give Team Aalborg Energy gode råd med på vejen.