Pædagog og AAU-studerende udvikler app til autister
Foto: AAU
Ingeniørstuderende fra Aalborg Universitet har udviklet en app, der hjælper autister til struktur og ro i deres dagligdag.
Struktur og ro. Det er det børn og unge med autismeforstyrrelser har brug for i hverdagen. Og på Aalborg Universitet er de ingeniørstuderende i fuld gang med at hjælpe autister med at gribe hverdagen an. Det skriver fagbladet Socialpædagogen.
Med til at hjælpe de studerende er Mette Als Andreasen, der til dagligt arbejder med autister i specialbørnehaven Birken i Vodskov. Siden 2012 har hun hjulpet ingeniørstuderende på AAU om at udvikle en app, som hjælper autister i hverdagen.
Projektet er døbt Giraf, og det består af en app målrettet autistiske børn med intet eller kun ringe sprog. Løsningen består af to spil, en tidstager, en kommunikationsløsning og et ugeskema.
-Med Giraf får vi et pædagogisk redskab, der er støvsuget for alt unødvendigt og som kan målrettes til det enkelte barns behov. Det er et støttesystem, som både forældre og pædagoger kan bruge, og det betyder, at børnene vil opleve en hverdag langt større sammenhæng og ro i deres hverdag, siger Mette Als Andreassen til fagbladet.
I første omgang er appen udviklet til pc, tablets og telefoner med Android, mens man arbejder på en løsning til Apples produkter. Appen er open source, hvilket betyder, andre kan udvikle og tilpasse løsningen. Hvert semester kommer Mette Als Andreassen forbi Aalborg Universitet og sætter nye studerende ind i projektet, der løbende bliver videreudviklet.
Appen Giraf forventes klar til at testes af pædagoger, børn og forældre i 2016.