Pas på med startkablerne
Det kan koste dyrt og være farligt, hvis du ikke har styr på, hvordan du får liv i bilen.
Det kan koste dyrt og være farligt, hvis du selv forsøger at få liv i din eller naboens bil.
Det kolde og fugtige vejr får mange bilbatterier til at stå af, men pas på, hvis du vælger selv at rode med startkablerne.
- Hvis du ikke har fuldstændig styr på, hvad du skal gøre, så lad heller være og få fat i eksperthjælp, siger autosupervisor hos Falck, Bjarne Bang.
Hvis tængerne på kablerne støder mod hinanden, eller hvis polerne på batterierne forbindes forkert, kan det gå helt galt.
En gnist kan i værste fald forårsage en eksplosion, hvis syredampe fra batteriet antændes. Hvis polerne forbindes forkert, bliver batteriet meget varmt, og faren for brand opstår.
- Typisk kan man brænde en kørecomputer af. Og så koster det nemt mellem 8000 og 10.000 kroner, siger mekaniker hos Uggerhøj biler, Lars Nielsen.
Hvis man absolut VIL hjælpe naboen med at starte bilen, lyder hans fremgangsmåde sådan her:
- Forbind de to pluspoler på batterierne med det røde pluskabel.
- Sæt først tangen på den strømgivende bils batteri.
- Pluspolen er markeret med et plus på batteriet.
- Det sorte kabel vælger Lars Nielsen at lade gå fra stel til stel. Find et sted på karosseriet eller motorblokken at sætte tængerne. Fx ophænget til motorblokken.
- Sørg for at tængerne sidder godt fast, så de ikke kan falde af.
- Først nu startes motoren på den strømgivende bil og derefter bilen med det flade batteri.
- Lad motorerne køre lidt og tag kablerne af i modsat rækkefølge.