Passagerer snydes for millioner af SAS

Tusindvis af passagerer snydes for millioner af kroner i erstatning fra flyselskabet SAS. En af dem er en advokat fra Aalborg, og han hiver nu SAS i retten for at tvinge flyselskabet til at punge ud.

Med en EU-dom i hånden har advokat Preben Bang Henriksen stævnet SAS. Ikke kun for at få sin erstatning, men også for at tvinge flyselskabet til at informere deres passagerer ordentligt.

- Jeg kan ikke snuppe, at SAS holder en EU-dom skjult for ganske almindelige mennesker. Dommen er fuldstændig klar, og så skal SAS ikke forsøge at snyde uvidende passagerer, siger han.

Til daglig er Preben Bang Henriksen advokat, og derfor kender han den EU-dom, der kaldes "Sturgeon-dommen." Den pålægger luftfartselskaber at betale erstatning til forsinkede passagerer.

Hvis flyvningen er på under 1500 kilometer og forsinket mere end to timer, skal passageren have 250 euro i erstatning. Er turen på mellem 1500 og 3500 kilometer, og er forsinkelsen over tre timer, skal der udbetales 400 euro. Flyves der over 3500 kilometer med en forsinkelse på mere end fire timer, lyder erstatningen på 600 euro

I juni måned blev Preben Bang Henriksenforsinket over seks timer på en flyvning fra Nice via København til Aalborg. En tur på godt 1600 kilometer, som ifølge EU-dommen udløser en kompensation på 400 euro, eller næsten 3000 kroner.

At SAS bevidst forsøger at snyde forsinkede passagerer fremgår af det svar, som Preben Bang Henriksen fik af SAS på sin stævning.

SAS skriver, at de"... ikke ønsker at tage bekræftende til genmæle i denne sag, idet vi herved vil sende et signal om, at vi er enige i den afgørelse, som EF-domstolen har truffet i "Sturgeon-dommen", hvilket ikke er tilfældet. Jeg kan imidlertid godt tilbyde dig at betale dig de samme omkostninger, som retten vil finde frem til, at vi skylder dig."

Men andre ord: Preben Bang Henriksen kan få sin erstatning, men SAS vil ikke anerkende, at han har krav på erstatning.

Amin Alawi er lektor i international handelsret på Handelshøjskolen i Aarhus, og efter at ha' læst EU-dommen er han meget kontant.

- Både EU-forordningen og dommen er meget klar. SAS og alle andre flyselskaber er forpligtet til at yde kompensation til passagerer, når forsinkelsen overstiger de fastsatte grænser. Eneste undtagelser er stort set aflysninger på grund af dårligt vejr eller terrortrusler, siger Amin Alawi.


Seneste nyt

fra Nordjylland