02:09

1 af 2

Politikere mødtes for at diskutere køre-/hviletid

De udenlandske lastbilchauffører overholder ikke køre-/hviletids-bestemmelserne. Det gør det sværere for de danske chauffører at konkurrere med de udenlandske, siger 3F.

Loven siger, at lastbilchauffører i løbet af en uge skal forlade bilen i mindst 45 timer, hvor de kan hvile sig. Men på Transportcentret i Hirtshals er der flere eksempler på, at de udenlandske chauffører ikke overholder reglerne.

Det vil 3F Transport Skagerak have gjort noget ved. Derfor inviterede de søndag borgmester i Hjørring Kommune, Arne Boelt, og transportordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, forbi rastepladsen, hvor der blev diskuteret initiativer, som kan hjælpe med at opretholde loven.

Når de udenlandske chauffører bryder køre- /hviletidsbestemmelserne ved at sove i lastbilen, i stedet for at forlade lastbilen i de 45 timer, som loven kræver, så bliver det sværere for de danske chauffører at konkurrere med deres udenlandske kollegaer. Det har konsekvenser for de danske lastbilchauffører:

- Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er meget, meget svært at drive vognmandsforretning i Danmark, fordi at der er så stort et pres udefra i forhold til konkurrence, hvor der kommer chauffører fra f.eks. Litauen, som vi ser her, eller Polen. De arbejder til en meget lavere løn. Så det er svært at få forretningen til at køre rundt her i Danmark, siger Rasmus Prehn.

Et af de initiativer der blev vendt til mødet på rastepladsen, var at indføre en øvre grænse for, hvor længe lastbilerne må holde på rastepladserne, som for eksempel 24 timer:

- Så kan man undgå 45 timers hvil. Så kan man for eksempel have en parkeringsskive, så man kan se hvornår lastbilerne parkerede, eller man kan have et check in, så nummerpladen bliver registreret. Dermed kan man se, hvor længe lastbilerne holder på rastepladserne, siger Arne Boelt.