Regeringens trafikafgifter ender i grøften
Foto: TV2/NORD (Arkiv)
afgiften.
Lastbilafgiften er det seneste eksempel på, at regeringen må bakke ud af sin egen trafikpolitik.
Lastbiler skal betale en afgift for hver kilometer, de kører på de danske veje. Den vision krakelerede i forrige uge, da skatteminister Holger K. Nielsen (SF) afblæste den varslede afgift for vejenes sværvægtere.
Og dette tilbagetog er blot det seneste eksempel på, at regeringen har haft svært ved at gennemføre de trafikafgifter, som den flere gange har lagt op til.
De færreste har glemt, hvordan betalingsringen faldt med et brag, og allerede i forbindelse med udarbejdelsen af regeringsgrundlaget, måtte Socialdemokraterne og SF opgive deres fælles plan om en miljøafgift på 75 kroner per flybillet.
- Man kan undre sig over, hvad det er for en retning, regeringen har. De har de rigtige ord, når de formulerer de store målsætninger, men når det kommer til den praktiske politik, så er de ikke så meget for det, siger Harry Lahrmann, trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet.
Han noterer sig, at regeringspartierne i 2009, sammen med resten af Folketinget med undtagelse af Enhedslisten, besluttede, at transportsektorens CO2-udslip skulle mindskes med mindst 20 procent i 2020.
- Det bliver sværere at nå de mål, man har sat sig. Det bliver det hver gang, man opgiver en afgift, konstaterer forskeren.
Og netop målsætningen har været et problem for både betalingsringen og lastafgiften, mener Susanne Krawack, som er chefkonsulent i tænketanken Concito.
- Man har forsøgt at nå en hel masse mål med de samme virkemidler, og så går det galt, siger hun.
Det klareste eksempel på denne problematik er betalingsringen, som først handlede om at skaffe penge til kollektiv trafik, siden handlede den om renere luft i København og til sidst blev den forsøgt omdøbt til en "trængselsring", som skulle skabe bedre plads på vejene.
Og der er en god grund til, at regeringen slingrer rundt mellem forskellige pejlemærker, når den laver trafikpolitik, mener politisk kommentator Hans Engell.
- Regeringen har ikke nogen stor, samlet, prioriteret plan på det her område. Man springer fra tue til tue, og noget af trafikpolitikken har været præget af tilfældigheder, konstaterer han.
I Engells optik var forløbet omkring betalingsringen et udtryk for "dårligt politisk håndværk", mens lastbilafgiften blev overhalet af den politiske virkelighed.
- Job- og erhvervsdagsordenen har fuldstændig overhalet det miljø- og klimapolitiske, konstaterer han.