02:50

Foto: Iben Hedemann

1 af 2

Selvbetjente biblioteker hitter

En spareøvelse er blevet en succeshistorie i Aalborg Kommune.

Hvordan gennemfører vi en hård sparreøvelse og får borgerne til at rose os for det bagefter? Det spørgsmål er der nok mange kommunalpolitikere der har stillet sig selv når der skal lægges budget. Det lyder måske umuligt, men det kan faktisk kan lade sig gøre. Svaret hedder selvbetjente biblioteker.

Man scanner sit gule sundhedskort og så går døren op. Nibe Bibliotek holder åbnet syv dage om ugen fra 9 til 21. For det meste er der ikke noget personale. Nibe er et af mange biblioteker der har indført selvbetjening og udvidede åbningstider.

- Det er super. Vi er fri til at komme her når vi vil. Vi kan sætte os til at læse eller bruge internettet. Man er ikke afhængig af åbningstider, siger Kirsten Stausholm, der ofte bruger Nibe Bibliotek.

Det var en sparreøvelse, der stod fadder til de selvbetjente biblioteker. I 2011 skulle Aalborg Kommune spare 5 millioner kroner på biblioteksområdet. Det betød at 12 bibliotekarstillinger blev nedlagt, men samtidig besluttede man at udvide åbningstiderne og lave selvbetjening på de mindre biblioteker.

- Nu hvor der er gået 2-3 år, så siger vores erfaringer at det er en rigtig stor succes hos brugerne. Vi kan se at bibliotekerne bliver benytter meget mere. Vi kan se at folk føler sig hjemme og at de bruger biblioteket på nogle nye måder, siger Bodil Have, bibliotekschef i Aalborg Kommune.

Det moderne bibliotek er ikke bare ind og udlån. I dag er der mange flere arrangementer på bibliotekerne. Men sparreøvelsen har en pris. Antallet af timer hvor man kan blive betjent af personale er halveret på Aalborg Kommunes biblioteker.

- Det er selvfølgelig trist, men der bliver bare ikke flere penge at tage af. Det må vi lære at lave med. Samtidig kan jeg jo se at der kommer flere mennesker på biblioteket, og de kommer faktisk ofte når personalet ikke er her, siger Kristian Johansen, der er bibliotekar på Nibe Bibliotek.

Brugerne har ikke de store problemer med at der er færre timer, hvor de kan blive betjent.

- Hvis man har brug for hjælp, så må man jo sørge for at komme her, når personalet er her. Det indretter man sig jo efter, siger Kirsten Stausholm.