SLV fastholder SAS' uskyld

Flyforbuddet fastholdes og en svensk anklager forundersøgelser SAS, men SLV fastholder, at pilen peger på en konstruktionsfejl og ikke SAS.

Statens Luftfartsvæsen (SLV) ryster ikke på hånden i
frifindelsen af SAS i forhold til de to flyulykker i Aalborg og Vilnius med selskabets Dash 400-fly. Heller ikke selv om den svenske anklager i Stockholm nu har indledt en forundersøgelse i sagen med mistanke om, at SAS har bragt andres liv i fare.

- Med hensyn til de to havarier peger alt entydigt på, at der er tale om en designmæssig fejl ved flyet. Altså en
konstruktionsmæssig svaghed, som ikke har noget at gøre med SAS' måde at flyve på eller SAS' måde at vedligeholde flyet. Flyfabrikanten har jo også påtaget sig ansvaret, siger SLV's kommunikationschef, Thorbjørn Ancker, til Ritzau.

Det bærende spørgsmål er altså, om SAS skulle have sjusket med vedligeholdelsen, og kommunikationschefen vil godt forklare, hvor holdningen er klar hos SLV.

- Denne del er designet til at holde hele flyets levetid uden, at man skal vedligeholde den eller skille den ad for at se, om der er korrosion (tæring, red.) inden i den såkaldte aktuator - altså den hydrauliske mekanisme, der får hjulet til at gå op og ned. Konstruktionsmæssigt er den tiltænkt, at der ikke kan komme
fugt ind. Det er så åbenbart sket alligevel, siger han.

For SLV kommer det som en overraskelse, at svensk politi er gået ind i sagen på nuværende tidspunkt.

- Ved andre havarier rundt omkring i verden, hvor det er gået meget værre, der har det sædvanligvis været sådan, at der først kommer en endelig havarirapport, før der bliver taget stilling til ansvar, skyld og straf. Jeg kan ikke mindes, at man påbegynder undersøgelser, før der ligger en endelig havarirapport, siger Thorbjørn Ancker.

SLV kender ikke noget til undersøgelsen på nuværende
tidspunkt.

- Her i Statens Luftfartsvæsen har vi intet hørt fra den
svenske anklagemyndighed, og vi kender ikke baggrunden for deres igangsættelse. Vi ved heller ikke, hvad det er for en lovgivning, de mener, der kan være overtrådt, siger han.

Selv om det forekommer unormalt for SLV, så er det ikke helt nunormalt for SAS.

- Anklageren gik også ind på samme måde med samme mistanke, da vi havde en ulykken uden for Stockholm i 1991, siger SAS' kommunikationsdirektør Bertil Ternert til Ritzau.
/ritzau/

Forsiden lige nu