Sne sælger risalamande
Salget af færdiglavet risalamande bliver ved med at stige. Jo mere det sner, des mere risalamande ryger der i indkøbskurven, vurderer forbrugerekspert. Det skriver Landbrug & Fødevarers publikation, FoodCulture.dk.
De færreste kan forestille sig julen uden andesteg, brune kartofler og risalamande. Men hvor førstnævnte er retter, danskerne selv lægger stor ære og tradition i at tilberede, ser det efterhånden helt anderledes ud med risalamanden. Danskerne lader trygt andre om at lave deres risalamande, viser tal fra Arla Foods og Tulip, som er de to største leverandører af færdiglavet risalamande på det danske marked.
- Sidste år solgte vi i alt over 500 tons færdiglavet risalamande, og i år har vi indtil nu allerede solgt 373 tons risalamande. På samme tid sidste år havde vi kun solgt 272 tons, så det tyder på rekord, siger disponent og planlægger hos Arla Foods, John Pedersen.
Hos Tulip, som producerer Steff Houlberg risalamande, oplever man samme tendens. - I forhold til 2009 har vi alene til foodservice, som bl.a. er restauranter og kantiner, solgt 57 pct. mere end samme periode sidste år, og til detailhandlen er den aktuelle stigning på 24 procent, siger kommunikationschef hos Tulip, Rune Pedersen. Jo mere sne, jo mere risalamande Men ikke kun danskernes stigende velvillighed over for færdigretter kan forklare risalamandens imponerende vækstrater. Julestemningen og den tidlige sne i år har også betydning, vurderer forbrugerekspert.
- Når sneen falder, som den gør i øjeblikket, kommer man lettere i julestemning, og så ligger det lige for at snuppe en portion færdiglavet risalamande med hjem fra supermarkedet og måske endda spise den en almindelig onsdag aften, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Klaus Jørgensen. Han giver dog også den fremstormende convenience-kultur en stor del af æren for de svimlende mængder færdiglavet risalamande, der havner på danskernes desserttallerkner.
- Hvis det ikke smager godt, køber vi den kun en gang. Succesen med risalamanden tyder altså på, at kvaliteten er i orden, siden vi køber så meget af det. Andre opgørelser viser også, at danskerne købere mere og mere convenience, siger han til FoodCulture.dk.