Sommerhusgæster kæmper med udlejningsbureauer: Kan ikke aflyse turen i sommerhus
En lang række sommerhusgæster er raget uklar med deres udlejningsbureau her op til påske. De vil gerne aflyse den allerede bestilte påskeferie på grund af corona-epidemien. Men de kan ikke få deres penge tilbage.
Sommerhusgæster undrer sig over, at de ikke kan ombooke eller helt aflyse den planlagte sommerhusferie i påsken. Hos bureauerne holder de sig til Rigspolitiets anvisninger, og derfor gælder almindelige aflysningsregler også under coronaepidemien.
Familien Nielsen fra Hals skulle være taget på forlænget weekend sammen med fire andre familier i et stort sommerhus i Blokhus.
Men på grund af coronasmittefaren er de utrygge ved at tage af sted.
- Alle fraråder det jo. Vi er 15 i alt og kan alle være smittebærere. Vi synes ikke, at så mange mennesker fra forskellige steder i landet i det samme hus er ikke er det rigtige at gøre lige nu, siger Mikkel Nielsen, som til daglig er lærer på Sulsted Skole.
Vi kan desværre ikke gøre så meget andet i den nuværende situation. Vi har rådført os med Rigspolitiet om de gældende regler på vores område, og der er hverken påbud eller forbud mod at tage i sommerhus. Heller ikke selvom, man er flere end 10 personer.
Per Dam, administrerende direktør, Sol og Strand
Familien har i et stykke tid forsøgt at få weekenden ombooket eller pengene tilbage hos udlejningsbureauet Sol og Strand.
- Det har været en lang kamp. Vi kan ikke få hverken det ene eller det andet, så nu mister vi både sommerhusturen og pengene, siger Mikkel Nielsen.
Hos Sol og Strand i Hune ved Blokhus kan de godt forstå, at flere kunder er vrede over, at de ikke bare kan ombooke eller få pengene tilbage.
- Vi kan desværre ikke gøre så meget andet i den nuværende situation. Vi har rådført os med Rigspolitiet om de gældende regler på vores område, og der er hverken påbud eller forbud mod at tage i sommerhus. Heller ikke selvom, man er flere end 10 personer, siger administrerende direktør i Sol og Strand, Per Dam.
Sol og Strand lejer 6500 danske sommerboliger ud, og det er formidlingsaftalen, som gælder - så længe det er inden for lovgivningens rammer.
- Jeg kan godt forstå gæsternes reaktion, men man skal huske, at vi er mellemled mellem udlejer og lejer. Så hvis husejeren ikke vil være med til ombooking, så er vi nødt til at følge de aftaler, som vi har lavet. Vi prøver det hele, men vi må indse, at det kan blive svært at hjælpe, når gæster gerne vil aflyse i denne her situation, siger Per Dam fra Sol og Strand.