Sportsøkonom: - Virksomheder har fået øjnene op for eSport
Virksomheder har fået øjnene op for eSport som et middel til at tiltrække unge brugere, lyder det fra sportsøkonom.
Et stort nordjysk eSports-samarbejde så mandag dagens lys. AaB eSport er gået sammen med BusinessAalborg om spilfestivalen Game Scope, der til sommer afholdes i Aalborg, og ifølge sportsøkonom Kenneth Cortsen er det ikke så mærkeligt erhvervslivet har rettet sigtet mod den digitale sportsverden.
- Der er rigtig stort potentiale. Hvis man kigger på de undersøgelser, der er lavet over udviklingen i de seneste fem år, så har vi set en udvikling, der bare går op ad i forhold til både størrelsen på de events, der er inden for eSport, men også antallet af penge, der er i præmie- og sponsorpenge. Prognoser i forhold til de næste fem år viser også, at kurven fortsat vil være opadgående, siger Kenneth Cortsen, sportsøkonom ved Aarhus Universitet.
Game Scope er en gratis festival, der afholdes 17.-19. august 2017 i Nordkraft i Aalborg. Besøgende kan udforske spil og nye teknologier på mange forskellige platforme. I 2016 deltog over 4000 besøgende og 24 udstillende spiludviklere.
Som samarbejdspartner til Game Scopes eSports-arrangement kan virksomheder lægge navn til de afholdte turneringer og opnå eksponering i forbindelse med festivalen.
- Det er jo sådan, at for virksomheder handler det meget om at scanne de tendenser, der er i omverdenen, og lige nu bevæger markedsføring sig i en digital retning, og her får man mulighed for i høj grad at komme ind at engagere sig med yngre målgrupper, som er lettere at påvirke, siger Kenneth Cortsen.
De yngre forbrugere står i høj kurs hos virksomhederne. De har endnu ikke så klare præferancer for nogle brands, som eksempelvis deres forældres generation, og derfor har virksomhederne igennem eSport muligheden for at slå kløerne i dem.
- Nogle af de firmaer, som satser meget på eSport - Coca Cola eller Red Bull eksempelvis - er firmaer, som rigtig gerne vil have fat i de yngre målgrupper, fordi de derved kan påvirke dem og gøre dem til loyale forbrugere med brandpræferancer for de varer, de sender på markedet, siger Kenneth Cortsen.
Populariteten af eSports er på det seneste eksploderet i Danmark og i udlandet. I januar snuppede det danske eSport-hold Astralis sejren i ELeague Major-finalen i USA. Det er en turnering, der svarer til verdensmesterskabet i det taktiske skydespil CounterStrike, og har en præmiesum på 3,5 millioner kroner.