Stor konflikt: 250 flex-biler holder stille i Nordjylland

Stigende brændstofpriser betyder, at flere flextrafik-vognmænd har indstillet dele af deres kørsel torsdag.

Torsdag morgen må flere nordjyder spejde langt efter en flextaxa. Det skyldes en konflikt mellem NT og flextrafik-vognmændene. Vognmændene mener ikke, at de bliver tilstrækkeligt kompenseret trods stigende brændstofpriser.

- Af den grund kører vi kun det faste kørsel, som vi har kontrakt på. Det andet kan ikke hænge sammen økonomisk. Det er simpelthen mere rentabelt at holde stille, siger Martin Wunderov, der er indehaver Dybvad Taxa.

- Det er mere rentabelt at holde stille, lyder det fra Martin Wunderov fra Dybvad Taxa.
- Det er mere rentabelt at holde stille, lyder det fra Martin Wunderov fra Dybvad Taxa.
Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord

Det er altså dag-til-dag-kørslen samt kørsel med sygehuspatienter, som Dybvad Taxa og flere andre vognmænd indstiller og ikke den planlagte kørsel, som eksempelvis inkluderer transport for skoleelever. 

Det betyder, at flere ældre kan komme i klemme. Som konsekvens af konflikten er NT blevet nødt til at lukke ned for kørselsordningerne flexture, plusture og flex-handicap, og det går særligt ud over dem, som ikke har helbred til at tage offentlig transport.

Nordjyllands Trafikselskab kommer med opfordring

I alt er der 120 vognmænd i Nordjylland, som kører flextrafik. Torsdag holder 200-250 biler stille hos vognmændene som følge af konflikten.

- Vi vil gerne have en kompensation, der svarer til ekstraudgiften for brændstof. Det er det, vi ønsker, siger Martin Wunderov fra Dybvad Taxa. Den nuværende pris til vognmændene er sat efter, hvad markedsprisen var på tidspunktet, hvor kontrakten blev skrevet.

 I har budt ind på en opgave på et marked, hvor prisen går op og ned – burde I ikke passe den opgave, I har budt ind på?

- Det gør vi også, og vi kører også i dag på alt det, vi har kontrakt på. Det er blandt andet skolekørsel. Det, vi ikke kører, det er den kørsel, vi selv kan vælge fra dag-til-dag, om vi vil køre eller ej. Så det er der som sådan ikke noget galt med. Vi har bare valgt at holde stille, simpelthen fordi det er mere rentabelt.

Det er dag-til-dag-kørslen, der er indstillet og ikke den planlagte kørsel, som for eksempel kørsel med skoleelever.
Det er dag-til-dag-kørslen, der er indstillet og ikke den planlagte kørsel, som for eksempel kørsel med skoleelever.
Foto: Morten Pedholt / TV2 Nord

NT forventer, at mere end 40 vognmænd dropper turene, som blandt andet omfatter kørsel til og fra lægehus og hospital. Derfor har NT en opfordring til folk, hvis de er i tvivl om, hvorvidt de bliver hentet.

- Vi håber, at folks pårørende kan give en hjælpende hånd til dem, der har et vigtigt ærinde. Hvis det ikke er muligt, så må folk bestille en almindelig taxa, og så refunderer vi efterfølgende regningen, siger Nicolai Bernt Sørensen, underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab.

Han slår fast, at folk i det tilfælde så skal huske at afbestille flextaxaturen.

quote Vi har prøvet at være i dialog med NT, men vi synes ikke, vi får noget den anden vej,

Martin Wunderov, Dybvad Taxa

Rammer nordjyder i hele regionen

NT oplyser videre, at konflikten kommer til at få betydning for mange nordjyder, og derfor skal man forvente forsinkelser, hvis man skal hentes med taxa.

Begge parter er ærgerlige over, at konflikten rammer borgerne.

- De bliver selvfølgelig taget som gidsler, men det er den eneste måde, vi kan gøre opmærksom på det her. Vi har prøvet at være i dialog med NT, men vi synes ikke, vi får noget den anden vej, lyder det fra Martin Wunderov, der ikke mener, at vognmændene får den fornødne hjælp.

Flextrafik omfatter blandt andet kørsel af syge og dårligt gående patienter til og fra lægehuse og hospitaler.
Flextrafik omfatter blandt andet kørsel af syge og dårligt gående patienter til og fra lægehuse og hospitaler.
Foto: Morten Pedholt / TV2 Nord


NT forstår frustration

Hos NT fortæller underdirektør Nicolai Bernt Sørensen, at trafikselskabet kommer til at honorere vognmændene med mange millioner, da der er tale om en ekstraordinær situation grundet krigen i Ukraine.

Han fortæller videre, at vognmændene selv må dække noget af tabet, da NT ikke har hjemmel til at kompensere det hele.

- Jeg forstår udmærket deres frustration. Men vi håber, at vi kan få en konstruktiv dialog med vognmændene, så vi før løst problemet, siger han.

Nordjyllands Trafikselskab har dagligt omkring 5000 flexture. 

Vognmændene forventer at genoptage flextrafik-kørslen igen fredag.   


Seneste nyt

fra Nordjylland