Sygeplejersker giver tryghed i 112-telefon

Tryghed og hurtig hjælp til de mest trængende patienter. Det er status for brugen af sygeplejersker på 112.

Større tryghed for syge danskere og hurtig og effektiv vejledning i førstehjælp via telefonen. Det viser den første status på den nye alarmtelefon på 112, hvor sundhedspersonale, typisk sygeplejersker, siden 1. maj landet rundt tager sig af alle alarmopkald, der drejer sig om akut ulykke eller sygdom.

Sygeplejerskerne ved mere om sygdom og behandling end de politifolk, som før modtog alarmopkaldene. Derfor kan de i højere grad gennem telefonen vurdere patientens problemer og prioritere indsatsen. Samtidig kan sygeplejerskerne komme med gode råd allerede over telefonen, som kan hjælpe patienten, indtil en eventuelt ambulance når frem.

Region Nordjylland har længere end de øvrige regioner afprøvet sygeplejersker på alarmcentralen. De er derfor også først med de foreløbige resultater, siden de startede med en testperiode 1. april.

Fire ud af fem opkald skaber tryghed for de involverede. Og i mere end halvdelen af opkaldene har sygeplejerskerne kunnet bidrage med vejledning til førstehjælp, viser den foreløbige status.

Mere end hver anden borger, der ringer 112 og taler med en sygeplejerske får vejledning i førstehjælp og dermed selv mulighed for at gøre en forskel.

- Vi er meget tilfredse med ordningen, som gør en mærkbar forskel for borgerne, og som også kan nedbringe antallet af unødige ambulanceudrykninger, siger Ulla Astman, formand for Danske Regioners sundhedsudvalg og formand for Region Nordjylland.

Opgørelsen viser også, at de mest almindelige opkald drejer sig om brystsmerter, sår og knoglebrud samt ulykker.

Ifølge vagtcentralchef Jan Lindberg fra Region Nordjylland er formålet først og fremmest at forbedre kvaliteten af hjælpen til borgerne.

- Det giver tryghed, når forældre til børn med feberkramper allerede i telefonen kan beroliges og støttes af en erfaren sygeplejerske, siger han.


Seneste nyt

fra Nordjylland