Thorning: Integration er Danmarks største udfordring
Helle Thorning-Schmidt benytter grundlovsdag til at sætte fokus på integration. Det er Danmarks største udfordring, mener Helle Thorning-Schmidt. Det fortalte hun blandt andet i sin grundlovstale i Terndrup ved Rold Skov
Integration af unge med indvandrerbaggrund er Danmarks største udfordring.
Det mener Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, der tirsdag holdt sin grundlovstale i Terndrup ved Rold Skov i Himmerland.
- Ser vi på virkelighedens Danmark, så står vi foran uhyggeligt store udfordringer. Lad mig pege på den, jeg mener, er den største: Vi kan i dag konstatere, at når det gælder uddannelse og integration af unge med anden etnisk baggrund end dansk, så har vi fejlet, sagde S-formand Helle Thorning-Schmidt i sin grundlovstale.
- Vi har fejlet i en sådan grad, at vi helt reelt står med risikoen for, at vi for første gang i danmarkshistorien risikerer at tabe en hel generation af danskere med anden etnisk baggrund end den danske. Sker det, så vil det ryste samfundet voldsomt, fortsatte S-formanden.
Hun mener, at det kan ende med "en tragedie for de unge og for deres familier" og "en potentiel katastrofe for vores demokratiske samfund", hvis ikke udviklingen vendes og integrationen ikke forbedres væsentligt.
- Virkeligheden er, at mere end hver anden ung i Danmark med anden etnisk minoritetsbaggrund end dansk forlader skolen uden at kunne læse, skrive eller regne godt nok. For danske børn er det næsten hver femte unge menneske, der forlader skolen med samme problemer. Begge tal er alt for høje, sagde Helle Thorning-Schmidt.
I en kronik i Morgenavisen Jyllands-Posten foreslår S-formanden, at der kun bør være 25 procent indvandrerbørn i hver børnehave.
Flere kommuner fordeler allerede indvandrerbørn på skoleområdet, men Socialdemokraternes formand mener, at fordelingen skal ske allerede fra treårsalderen, så børnene får større muligheder for at kunne læse, skrive og regne, når de forlader folkeskolen.
- Vi skal sikre, at der ikke er klasser, hvor mere end halvdelen er tosprogede børn. Og hvorfor så lige halvdelen? Simpelthen fordi en ny interessant undersøgelse fra Rockwool Fonden viser, at antallet af tosprogede børn i skoleklasserne betyder noget for, hvor meget de lærer, sagde Helle Thorning-Schmidt.
/ritzau/