Tilbage i undervisningslokalet: Studerende lærer at redde liv

UCN åbner for fysisk undervisning igen - dog er det kun fem procent af eleverne, der er tilbage. Det er de elever, hvis uddannelse indeholder fysiske øvelser, der kan være livsvigtige.

Professionshøjskolen UCN uddanner blandt andet sygeplejersker, ergoterapeuter og andet sundhedspersonale og en væsentlig del af deres uddannelse består af øvelser og simulationer med patienter og læger.

- Det er omkring 5 pct. af vores studerende, som nu får lov til at vende tilbage. Det er de uddannelser, hvor fysiske øvelser er mest kritiske, som i første omgang kommer tilbage, men vi håber, at kunne byde endnu flere studerende indenfor i fremtiden. Vi er sikre på, at vi sagtens kan overholde myndighedernes retningslinjer, forklarer uddannelsesdirektør Peter Møller Petersen fra UCN.

Derfor er de sygeplejerskestuderende blandt de første, der nu har fået lov til at møde fysisk op til undervisning i stedet for at sidde hjemme med en computer:

- Det er omkring 5 pct. af vores studerende, som nu får lov til at vende tilbage. Det er de uddannelser, hvor fysiske øvelser er mest kritiske, som i første omgang kommer tilbage, men vi håber, at kunne byde endnu flere studerende indenfor i fremtiden. Vi er sikre på, at vi sagtens kan overholde myndighedernes retningslinjer, forklarer uddannelsesdirektør Peter Møller Petersen fra UCN.

- Det er en helt anden oplevelse at træne rent fysisk. Man er også meget mere motiveret, når man er her på skolen sammen med sine medstuderende. På en måde er man mere sporet ind på at ”lære”, end når man sidder hjemme i sin egen stue med en computer, forklarer Pernille Gregersen
- Det er en helt anden oplevelse at træne rent fysisk. Man er også meget mere motiveret, når man er her på skolen sammen med sine medstuderende. På en måde er man mere sporet ind på at ”lære”, end når man sidder hjemme i sin egen stue med en computer, forklarer Pernille Gregersen

I dag træner de sygeplejerskestuderende hjertelungeredning. En øvelse, som man godt kan læse om, men  som skal øves under realistiske forhold.

Dukken ”Kaj” er blevet bragt ind med ambulance og pludseligt for han hjertestop. De studerende må gå i gang med at genoplive dukken og samtidig dukker en pårørende op. I løbet af få minutter er situationen både kritisk og kaotisk. Præcis som den er det i virkeligheden:

- Det er en helt anden oplevelse at træne rent fysisk. Man er også meget mere motiveret, når man er her på skolen sammen med sine medstuderende. På en måde er man mere sporet ind på at ”lære”, end når man sidder hjemme i sin egen stue med en computer, forklarer Pernille Gregersen og bakkes op af sin studiekammerat Camilla Jensen:

- Den digitale hjemmeundervisning har fungeret overraskende godt, men det er noget helt andet at være sammen fysisk. Her kan man spørge underviserne med det samme og de kan se i øjnene på os, om vi har forstået. Det er fedt at være tilbage, forklarer hun.

- Den digitale hjemmeundervisning har fungeret overraskende godt, men det er noget helt andet at være sammen fysisk. Her kan man spørge underviserne med det samme og de kan se i øjnene på os, om vi har forstået. Det er fedt at være tilbage, forklarer Camilla Jensen.
- Den digitale hjemmeundervisning har fungeret overraskende godt, men det er noget helt andet at være sammen fysisk. Her kan man spørge underviserne med det samme og de kan se i øjnene på os, om vi har forstået. Det er fedt at være tilbage, forklarer Camilla Jensen.

- Vi tager lige en time-out” lyder det fra en af underviserne, der lige skal have en forklaring på, at sygeplejerskerne ikke har hentet en hjertestarter. Kort tid efter er øvelsen genoptaget og det hele trænes igen og igen, fysisk og realistisk, præcis som i virkeligheden.

- Der er ting, som man ikke kan træne hjemme. De her simulationer er bare noget af det. Også en række af vores prøver og eksaminer kræver, at man fysisk kan afvikle dem, så de vil også blive gennemført fysisk, slår Peter Møller Petersen fast.

 


Seneste nyt

fra Nordjylland