Travlhed i landets gårdbutikker
Antallet af gårdbutikker stiger markant. Udsigt til oplevelser og kontakt med landmanden får flere forbrugere til at vælge gårdbutikkerne.
Det er blevet populært at købe ind i gårdbutikker. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af gårdbutikker er næsten fordoblet i løbet af de seneste syv år.
Fra 660 butikker i 1998 er antallet steget til 1200 i 2005 - en årlig stigning på knap 10 procent.
- Vi vil gerne se landmanden i øjnene og have klar besked om, hvordan varerne er produceret, siger erhvervspolitisk konsulent Else Nørgaard fra Dansk Landbrug til bladet Økologisk Jordbrug.
Mange af gårdbutikkerne bruger netop Dansk Landbrugs fødevareportal landkoeb.dk som udstillingsvindue for deres virksomhed og for at få kunder ud over lokalområdet.
Danmark er ellers et af de lande i EU, hvor befolkningen bruger mindst af deres indkomst på mad. Derfor har fødevaretendensen i mange år været en ubrudt fremmarch af discountbutikker.
Stigende indkomster, eksploderende friværdier
kombineret med øget opmærksomhed på sundhed, miljø og økologi vurderes dog nu at påvirke mange forbrugere i en anden retning. Det anslås, at omkring hver 10. af landets gårdbutikker er økologisk.
/ritzau/