Trist rekord: Nordjyske unge lever livet farligt i trafikken

En ny opgørelse viser, at unge i Nordjylland ligger øverst på landsplan, når det kommer til trafikdrab og alvorlige uheld.

Nordjyske unge lever livet farligt i trafikken - tallene taler i hvert fald deres tydelige sprog.

Nordjyllands Politikreds har nemlig en uheldig førsteplads med 37,5 dræbte eller alvorligt tilskadekomne unge pr. 10.000 i perioden 2016 til 2020. Det viser en opgørelse foretaget af Rådet for Sikker Trafik på baggrund af tal fra Vejdirektoratet.

quote Mødet med en trafikskadet person, som de unge kan spejle sig i, er noget, de kan huske i lang tid og påvirker deres adfærd. Det får de unge til i højere grad at bruge selen, sænke hastigheden og lade bilen stå, hvis de har drukket.

Lars Olsen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik

Dermed har unge i Nordjylland Danmarks højeste risiko for at blive dræbt eller komme alvorligt til skade i trafikken. 

Antallet af ulykker med unge er ellers faldet markant siden 2009 både på landsplan og i Region Nordjylland. Desværre er der sket en stagnation i udviklingen fra 2015 for de unge, så antallet af ulykker ikke er fortsat med at falde.

Samtidigt ligger samtlige nordjyske kommuners ulykkesniveau for de unge over landsgennemsnittet.

- Jeg smadrede bagruden med mit hoved

Én af de unge, der har været involveret i en alvorlig ulykke, er Thomas Sinding.

- Jeg ryger ned i grøften her, forklarer Thomas Sinding, og peger på ulykkesstedet, hvor TV2 Nord møder ham.

Han var 21-år, da han forulykkede - alene i bilen. Ulykken sendte ham i kunstig koma.

- Så kører jeg ned i hullet her og flyver cirka ti meter op i luften, og så siger det så stop.

Efter at have fløjet igennem luften ender Thomas Sinding med at blive kastet bagud i bilen, og han smadrer bagruden med sit hoved. Ulykken er formentligt sket med 160-180 kilometer i timen, siger Thomas Sinding.

- Jeg er selvfølgelig ikke stolt af det, men det er en del af min historie, og det er med til at understrege, hvorfor fart kan være så farlig.

Da Thomas Sinding bagefter vågnede efter en lang periode i koma, viste det sig, at han havde fået en hjerneskade. 

Han lider i dag af problemer med korttidshukommelsen og har udfordringer med at gå. Den dag i 2002 vendte hans liv på hovedet. 

- Det har ændret mit liv markant, og det har betydet, at jeg er førtidspensionist nu, siger Thomas Sinding.

Til hans store held var det en ambulanceredder, der boede i et hus lige ved siden af, hvor ulykken skete.

- Jeg har efterfølgende talt med ambulanceredderen. Han har fortalt, at han glemte al frygt for at håndtere mig forkert, for han kunne se, at kom jeg ikke ud i en fart, så var der intet håb for, at jeg overlevede, fortæller Thomas Sinding.

Ambulanceredderen fik hevet Thomas ud af bilen, og han overlevede med nød og næppe ulykken. Han bor nu i Farsø med sin kone og barn på otte år i et parcelhus. Thomas Sinding tager i dag rundt og holder foredrag i ottende, niende og tiende klasser, og han håber, at andre ikke havner i samme situation som ham. 

En del af de regionale forskelle skal tilskrives, at kørselsmønsteret er forskelligt mellem regionerne. Selvom der er tre gange flere unge i Region Hovedstaden end i Region Nordjylland, kører de unge i Nordjylland eksempelvis markant flere kilometer som fører af bil.
En del af de regionale forskelle skal tilskrives, at kørselsmønsteret er forskelligt mellem regionerne. Selvom der er tre gange flere unge i Region Hovedstaden end i Region Nordjylland, kører de unge i Nordjylland eksempelvis markant flere kilometer som fører af bil.
Foto: Rådet for Sikker Trafik

Det er netop den forebyggende indsats, der skal styrkes, ifølge Rådet for Sikker Trafik.

- Mødet med en trafikskadet person, som de unge kan spejle sig i, er noget, de kan huske i lang tid og påvirker deres adfærd. Det får de unge til i højere grad at bruge selen, sænke hastigheden og lade bilen stå, hvis de har drukket. 

- Men vi er ikke i mål endnu, og derfor søger vi personer, som lever med konsekvenserne af en trafikulykke, og som kunne tænke sig at påvirke unges adfærd i trafikken, siger Lars Olsen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik


Samlet for hele landet er unge mellem 15-24-årige overrepræsenterede i ulykker. 

Se indslaget her:


Seneste nyt

fra Nordjylland