TV2/NORDS kanal skifter navn
Foto: TV2/Nord
TV2/NORDS kanal kan let kendes på det specielle navn og det nye logo
Med ambition om at få endnu flere seere til landets i forvejen mest sete regionale tv-kanal, skifter nordjydernes regionale kanal nu navn.
Fra 1 januar hedder kanalen ikke længere bare TV2/NORD men i stedet TV2/NORD SALTO.
- Der er ganske enkelt alt for mange seere, som her efter to år stadig ikke helt kan gennemskue, hvornår vi sender på den ene platform og hvornår vi sender på den anden. Vores opgave er at nå ud til så mange nordjyder som muligt, så derfor gør vi det nu tydeligere, når vi annoncerer programmerne, om de kommer på TV2 eller på SALTO, siger administrerende direktør Mikael Justesen, der ikke lægger skjul på, at ambitionen er, at stationen på sigt blot kan kalde kanalen SALTO og helt droppe brugen af TV2 i den daglige omtale.
- Det er jo ikke fordi vi ikke gerne vil være en del af TV2-netværket og vi leverer fuldstændigt, ligesom vi plejer til TV2.
Vi må bare erkende, at seerne blander TV2/NORDS kanal og TV2 sammen og derfor er vi nødt til at gøre det meget tydeligt, at "nu er du på TV2" og "nu er du på TV2/NORDS kanal". Det gør vi lettest ved at give kanalen et navn, der tydeligt viser, at det netop ikke er TV2, forklarer Mikael Justesen.
TV2/NORDS kanal er i dag den af de regionale kanaler, der ifølge Gallups TV-meter analyser, klarer sig bedst i Danmark.
I tidsrummet fra 6:30 til midnat har kanalen ifølge Gallup haft en gennemsnitlig seerandel på omkring 1,5% af alle nordjyder, der har haft deres TV tændt, siden kanalen startede for to år siden.
Det er næsten tre gange så stor en andel som gennemsnittet af de regionale kanaler og på samme niveau som eksempelvis TV2/FRI, DR HD og Ramasjang.
-Regionerne fik en licensforøgelse på under 10% til at lave deres egne kanaler og set i det lys, er det lykkedes rigtigt flot for medarbejderne at lave en kanal, som hver dag giver nordjyderne nært og vedkommende TV som alternativ til reality, amerikanske kriminalserier og talentshows uden perspektiv, siger programchef Robert Bedsted, der er meget taknemmelig for den store regionale opbakning til kanalen.
- I forbindelse med navneskiftet får kanalen også et nyt såkaldt air-look. En lang række af de grafiske udtryk, som seerne kender, skiftes ud med nye friske elementer, der alle indeholder det nye navn SALTO så man meget tydeligere kan se, hvilken kanal man er på, forklarer Robert Bedsted og fortsætter:
- I løbet af foråret giver vi også seerne muligheden for selv at sætte deres præg på kanalens udseende. Vi begynder nemlig at invitere seernes egne billeder og videoer ind i fladen som en del af kanalens visuelle identitet. Og så kommer der en hel relanceringskampagne i dagene efter nytår.
Relanceringskampagnen betyder blandt andet, at TV2/NORDS kendte vært og reporter Mogens Jørgensen kommer rundt i de fleste nordjyske kommuner og "tjekker" om seerne har fået stillet deres TV ind på SALTO.
Kan seerne vise, at de har kanalen klar på deres TV, ja så får de et spritnyt fladskærms-tv kvit og frit af den populære vært.
Fra 1. januar kan seerne let se, om de har fundet den rigtige kanal. Der vil nemlig fremover tydeligt stå SALTO i øverste højre hjørne af deres skærm, når de har tunet ind på TV2/NORDS egen kanal.
Navnet SALTO er valgt, fordi det signalerer momentum, fremdrift og evnen til at vende det hele på hovedet.