Udenlandsk chauffør: Jeg får 16 Euro om dagen
De udenlanske chauffører omgår reglerne for såkaldt carbotage-kørsel ved hele tiden at krydse grænser. På den måde kan de lovligt i lange perioder arbejde i norden uden at køre lastbilerne til de lande, hvor de er indregistreret. Og med lønninger ned til 120 kroner om dagen så er det kun et spørsmål om tid, før det er helt slut med danske chauffører
Rio Bahmans fra Letland kører lastbil i Danmark. For det arbejde tjener han 16 Euro - om dagen. Det er social dumping, så det gør noget, lyder det fra 3F.
Udenlandske lastbilchauffører holder tæt på forskellige, udvalgte parkeringspladser eller trafikcentre i Nordjylland. Her bor og spiser de, holder hvil eller venter på at få en ny tur af et vognmandsfirma.
En af dem er Rio Bahmans fra Letland. Den lettiske lastbilchauffør møder vi på Trafikcenter Syd i Sæby. Han har lov til at tage tre ekstra ture med varer, hver gang han krydser grænsen til Danmark. Formentlig derfor kører han konstant mellem Danmark og Sverige.
Fænomenet hedder cabotagekørsel. På den måde fortrænger udenlandske, underbetalte chauffører ifølge fagforeningen 3F de danske lastbilchauffører. Finn Jenne, formand for 3F i Frederikshavn, spurgte den lettiske chauffør om lønnen og her var svaret:
- 16 Euro om dagen, siger Rio Bahmans.
3F formanden er rystet over lønnen på 120 kroner om dagen.
- Det lyder godt nok som lidt af en skandale. Jeg havde håbet på, at det var i timen, han sagde for så begynder det at ligne lidt. Men 16 Euro om dagen er jo social dumping, så det gør noget, siger Finn Jenne.
En ukrainsk lastbilchauffør fortæller, at han har været her siden september og skal blive til december. Han sørger også for at krydse grænsen konstant.
Når chaufførerne konstant krydser grænsen, kan de køre nonstop i Danmark - uden at de kan blive taget for ulovlig cabotagekørsel. Og det gør, at danske chauffører efterhånden er en sjældenhed på de danske veje.
- Det seneste jeg har hørt er, at der er forsvundet 5.000 chauffører inde for faget de sidste 7-10 år, siger Finn Jenne.
Se hele historien i klippet over artiklen