Ser du TV2 Nord Salto via egen antenne skal du trykke en ekstra gang på fjernbetjeningen på tirsdag. Kanalen skifter nemlig plads. Arkivfoto: TV2 Nord

Undgå sort skærm: Tjek allerede nu om du mister signalet

Når signalet skifter den 2. juni, ændrer TV2 Nord Salto plads fra nummer 22 til 33. Det gælder vel at mærke kun for de seere, der modtager tv-signalet via egen antenne.

I samarbejde med TV MIDTVEST

Hvis du modtager dit tv-signal via en antenne, er der stor sandsynlighed for, at der er sort skærm fra tirsdag, da der sker store ændringer på tv-fronten.  

Signalet går i sort, fordi det i 2015 blev besluttet, at nogle af de frekvenser, som udsender antennesignalet, skal anvendes til bedre mobil bredbåndsdækning.

Det var planen, at denne ændring skulle laves tidligere, men grundet corona blev det udskudt til den 2. juni.

Er dit fjernsyn fra før 2012, er der en risiko for, at dit signal forsvinder. For at finde ud af, om du kan modtage det nye signal, kan du besøge kanal 88.

For folk, der modtager tv-signal via antenneforening eller fiberforbindelse, vil der ikke være nogle ændringer, det gælder således udelukkende for folk, der har en god gammeldags antenne på taget.

Det kan dog være, at du skal lave en kanalsøgning for at finde ud af, om du kan modtage signalet på kanal 88.

HVORNÅR UDFØRES ARBEJDET PÅ SENDENETTET?

  • Tirsdag den 2. juni udføres arbejdet på sendenettet fra midnat og frem til klokken 16.00.
  • Efter kl. 16.00 skal alle, der modtager TV via antenne, foretage en kanalsøgning, så dit TV kan finde kanalerne igen 
  • Mens arbejdet udføres, vil der være sort skærm. 

Sortsignal.dk

Kulturministeriet har lavet en række løsninger til, hvad man skal gøre, når signalet skifter.

Er man i tvivl, kan man ringe til Kulturministeriets hotline på alle hverdage mellem klokken 12 og 15 på telefon 41 39 39 41.

Du kan også besøge hjemmesiden sortsignal.dk, hvor der er samlet en lang række guides samt svar på de mest stillede spørgsmål.

SÅDAN LØSER DU PROBLEMET

  • Anskaf et fjernsyn eller en tv-boks, der kan modtage de nye signaler.
  • Kontakt en udbyder, der tilbyder tv via antenne, kabel, satellit eller bredbånd, som kan modtage det nye signal.
  • Du kan få mere information og rådgivning på telefon 41393941 på hverdage mellem klokken 12.00 og 15.00.