01:36

1 af 2

Velkommen til Historiedetektivernes værktøjskasse

Vil du også gerne være historiedetektiv? Så kan du her læse tips og tricks fra TV2 Nord til at skabe den bedste film.

Det vrimler med gode historier på de nordjyske museer. 50 af historierne er i løbet af efteråret blevet til 50 små film fortalt af skoleelever fra hele Nordjylland. Der er stadig masser af historier at fortælle, og du kan være med.

Inden du griber din mobiltelefon og begynder at filme, så er det en god idé at tænke over, hvad du vil fortælle, og hvordan du vil filme historien.

Den gode historie

Der er mange historier, man kan fortælle fra et museum, men du vil sikkert opleve, at der er nogen historier, du er mere interesseret i end andre. Læg mærke til hvilke historier, du får lyst til at vide mere om. Er der en af historierne, hvor du stiller ekstra mange spørgsmål? Eller en særlig historie, du husker tilbage på, når du har set hele museet?

Hvis du kan sige ja til dette, så er du godt på vej. Det vigtigste er at vælge en historie, man selv finder interessant, for så er det meget nemmere at gøre historien interessant for seeren.

Tænk derefter over, hvorfor lige præcis denne historie er spændende. Ofte er der en særlig detalje, en vild handling eller en overraskelse, som gør dig interesseret. Husk på dette og brug det som omdrejningspunkt i historien.

Når man fortæller en historie, så er der ufatteligt mange ting, man kan fortælle, men det kommer hurtigt til at tage alt for lang tid. Sørg derfor for at skære alt det unødvendige fra og fokuser kun på det mest spændende og mest interessante. Hvis en oplysning ikke er vigtig for at forstå historien, så skal den ikke fortælles.

Nu er du klar til at filme!

Tips til at filme

Det bedste interviewbillede kræver forarbejde. Et interviewbillede skal være roligt, og den, der interviewes skal se bedst muligt ud – hvilket ikke har noget med udseendet at gøre, men derimod handler om, at lyset skal falde rigtigt, og beskæringen skal være korrekt.

Kig efter lyset som det første. Lyset skal ikke komme bagfra, ovenfra, nedefra eller lige ind i ansigtet. Det skal i stedet falde ind fra siden, så der bliver skabt kontraster i ansigtet. Begge øjne skal være synlige, og lyset skal spejles i øjnene, så der kommer en hvid prik i hvert øje. Det giver øjnene liv.

Se eksempel nedenfor.

  Foto: Robert Bedsted

Som det kan ses på billedet, så falder lyset ind på den side af hovedet, der vender mod den åbne side af billedet. På den måde lukkes billedet af i den anden side.

Hvis du ikke er i nærheden af naturligt lys, så brug en lampe. Se eksempel:

  Foto: Robert Bedsted

Placer personen, du skal interviewe i enten højre eller venstre side af billedet - ikke i midten! Sørg for, at personen kigger ind i billedet og taler ind til den åbne side af billedet.

Begge øjne skal være synlige, men personen, der interviewes skal kigge på intervieweren og ikke direkte ind i kameraet.

Gå tæt på! Det er sjældent nødvendigt at se kroppen på interviewpersonen. Beskær billedet, så det går fra toppen af skuldrene til lige over hovedet. Øjnene er det vigtigste, og derfor skal de være placeret i ”det gyldne snit”.

Sørg for, at lyden er god. Du skal helst bruge en mikrofon, men hvis du ikke har det, så sørg for at gå tæt på, for ellers kan mobilen ikke optage lyden ordentligt. Herunder kan du høre forskellen på at optage uden mikrofon og med mikrofon: 

01:05 Luk video

Sekvenser

En film bliver meget mere interessant, hvis den er klippet og redigeret med en blanding af billeder tæt på og længere væk. Det nemmeste er at trykke optag, når der sker noget og stoppe med at optage igen, når handlingen er slut. Det er nemt, men meget kedeligt at se på.

Derfor er det en god idé at tænke over, hvordan man vil vise en handling og klippe handlingen op i mindre bidder, der sættes sammen. Herunder kan du se et eksempel på en uklippet og en klippet version af den samme handling:

00:16

Version, der ikke er klippet

Luk video
00:15

Samme handling, men i en klippet version. 

Luk video

Der er mange ting, der er vigtige at tænke på, når der skal filmes. Først og fremmest er det vigtigt at variere beskæringerne. Det betyder, at der skal filmes både langt fra, tæt på og helt tæt på (nærbilleder). Derudover er det en god idé at bevæge sig rundt, så man får filmet både oppefra, nedefra og fra siden.

Husk at filme handlingen fra start til slut og film gerne det samme flere gange, men fra forskellige vinkler eller beskæringer. Det gør det nemmere at klippe sammen senere. 

Det kan godt virke som om, der er meget at tænke på som historiedetektiv, men her kommer det vigtigste råd: Vær nysgerrig og find de gode, sjove, spændende og dramatiske historier på Nordjyllands museer. 

 

Held og lykke fra TV2 Nords Skoletjeneste: 

Fra venstre: Robert Bedsted, Sofie Bach og Jesper Bo Winther Foto: Jesper Bo Winther