Ventelister vokser - 70.000 nordjyder udebliver fra sygehusaftaler
Foto: Morten Stricker, Scanpix.
Det koster Region Nordjylland både penge og venteliser, at 70.000 udeblev fra sygehusaftaler i 2015 - på mandag skal forretningsudvalget tage stilling til, hvordan problemet kan løses.
Det skete hver eneste dag i 2015. Uden undtagelse. At indkaldte patienter udeblev fra deres aftaler om undersøgelser eller screeninger på sygehuse i Nordjylland. I gennemsnit blev det til 200 udeblivelser om dagen. Og det giver i alt svimlende 70.000 udeblivelser på et år.
- Det siger jo sig selv, at det er et kæmpe problem, at så mange mennesker ikke møder op til deres aftaler på sygehusene. Det skaber lange ventelister og mindsker produktiviteten, fordi der bliver hullet i flowet, når det ikke lige er muligt bare at gå videre til den næste patient på listen, siger Per Larsen, regionsrådsmedlem for Konservative.
Der findes ingen opgørelse for, hvor meget de mange udeblivelser koster Region Nordjylland, men Per Larsens bud er, at det er et stort beløb.
- Det er en gene for de patienter, vi har på venteliste en undersøgelse. Og hvis listen bliver for lang, og vi ikke kan overholde ventelistegarantien, må vi sende de patienter videre, måske til andre regioner, hvor vi så skal betale regningen, siger Per Larsen.
- Det er uhensigtsmæssigt, at så mange bliver væk fra deres aftaler. Det er slet og ret spild, slår han fast og peger på, at årsagen til den store udeblivelse måske ligger i de elektroniske indkaldelser via e-boks.
- Jeg kan forestille mig, at mange ikke får besked på deres telefon, når de modtager elektronisk post fra det offentlige. Og e-boksen er ikke sådan én, man lige tjekker hver dag, og så kan man jo sagtens komme til at overse en indkaldelse. Så derfor er mit forslag, at det skal være et krav, at man skal have besked på anden vis, når man får en elektronisk indkaldelse, for eksempel på sin telefon, siger Per Larsen.
På mandag skal forretningsudvalget i Region Nordjylland tage stilling til problematikken og forsøge at finde en løsning på de mange udeblivelser. Men ifølge regionsrådsformand Ulla Astman kan løsningen allerede være taget i brug.
- Vi har allerede sat nogle initativer i gang på området, men vi har endnu ikke målt på effekten af dem. Men vi opfordrer ved hver indkaldelse vores borgere til at registrere sig på NemSMS, så de får besked om alle indkaldelser og breve fra det offentlige i deres e-boks. Og så har vi gjort det muligt for borgerne selv at booke deres tid til eksempelvis blodprøver. Hvis man selv booker en tid, der passer ind i ens hverdag, bliver det jo lettere at overholde aftalen, siger Ulla Astman.
Hun afviser at indføre et bødesystem, som det man arbejder med i Region Midtjylland, hvor det koster borgeren et beløb, hvis man ikke møder op til aftaler med det offentlige.
- Vi er et serviceorgan, så jeg synes først og fremmest, vi skal gøre det lettere for vores borgere at overholde aftalerne med os, siger Ulla Astman.