Dagtilbuddene sat fri i Rebild Kommune – resultaterne er positive
Foto: Liselotte Sabroe, Ritzau/Scanpix
I knap to år har Rebild Kommune været en af syv forsøgskommuner, der har fået lov til at sætte dele af kommunen fri fra statslige og kommunale regler.
I Rebild Kommune er det daginstitutionerne, der har fået lov til selv at rammerne for arbejdet.
Et af dagtilbuddene er Børnehuset Aavangen, som siden maj 2021 har været en del af forsøget, hvor de har været frisat fra en omfattende række af statslige og kommunale retningslinjer.
- Der har været et større fokus på den nære relation til det enkelte barn, siger Susanne Veise Engelbrektsen, der er pædagog.
Se hele indslaget:
Positive resultater
Tirsdag er den første delkonklusion på forsøget landet, som viser positive resultater ved de frie daginstitutioner.
Midtvejsevaluering peger på, at medarbejdernes arbejdsglæde og motivation er forbedret, fordi tilliden til deres faglige og professionelle dømmekraft er større.
- Vi synes, at det giver gode muligheder for vores medarbejdere, at de kan tænke mere selvstændigt, og de kan gøre de ting, som er godt for børnene, siger Anna Oosterhof (V), der er formand for Børne- og Familieudvalget i Rebild Kommune.
Derudover nævnes der et konkret eksempel fra evalueringen, hvor åbningstiderne i et lokalt dagtilbud er blevet ændret som resultat af en ide fra en forælder. Først på prøvetid og siden er det blevet en fast ændring.
Det helt klart skabt noget mere arbejdsglæde
Sara Vinter-Jensen, pædagog, Aavangen
Selvom der nu ligger en midtvejsevaluering af de frie daginstitutioner, så er det endnu for tidligt at sige, om det har haft betydning for kvaliteten.
Alt peger dog ifølge evalueringen på, at det har haft indvirkning på udviklingen og gentænkningen af dagtilbud.
- Jeg håber på, at man nationalt tænker ”hold da op, hvor er det bare godt, det de har gjort i Rebild Kommune, det skal vi have til andre kommuner også”, siger Anna Oosterhof.
Glæde hos de ansatte
I Aavangen har de udnyttet de frie rammer til blandt andet at bytte job intern i børnehuset og med andre daginstitutioner.
Ydermere har de ikke været bundet til at skulle igennem alle temaer i læreplanerne med hvert enkelt barn, men i stedet kunne tilpasse efter børnenes udvikling.
- Det helt klart skabt noget mere arbejdsglæde, for det giver os ikke den der følelse af, at vi har en masse ting, som vi skal nå, men vi kan gøre det i børnenes tempo, siger Sara Vinter-Jensen, der er pædagog i Aavangen.
I Børnehuset Aavangen er de i hvert fald glade for, at de er sat fri, så de ikke er bundet af alle bånd, men kun de rette.
- Det er jo en kæmpe gave for os pædagoger